پس‌زمینه بنیادی دلار آمریکا (USD) و آمار تورم فراتر از پیشبینی
اخبار فارکس

پس‌زمینه بنیادی دلار آمریکا (USD) و آمار تورم فراتر از پیشبینی

خلاصه خبر

◀️ امروز آمار تورم CPI‌ آمریکا فراتر از انتظارات بود و تورم هسته ۴.۶ درصد و تورم کل ۶.۲ درصد اعلام شد.

◀️ با تقویت مواضع ضدتورمی بانک مرکزی، دلار در حال قدرت گرفتن است.

 

پس‌زمینه بنیادی دلار آمریکا تحت تاثیر آمار تورم ماه اکتبر که امروز منتشر شد قرار گرفته است. در این ماه تورم هسته و کل هر دو فراتر از پیشبینی‌های بازار ظاهر شده‌اند که باعث می‌شود شاهد فشار بیشتر روی بانک فدرال آمریکا برای جلو انداختن تاریخ افزایش نرخ بهره بانکی باشیم. رویکرد صبورانه بانک به این مسئله محل مجادله است و ممکن است باعث شود اختلافات در این باره بیشتر شده یا عده بیشتری به جبهه افرادی که رویکرد تورم‌پذیر دارند بپیوندند.

 

رویدادهای دلار آمریکا

رویدادهای دلار آمریکا

 

در این هفته شاهد بودیم که چند تن از مقامات بانک فدرال سعی کردند از پاسخ به این مسئله دوری کنند که نرخ بهره بانکی ممکن است به جای این که طبق پیشبینی‌ها در ۲۰۲۳ بالا برود،‌ یک سال زودتر یعنی در ۲۰۲۲ افزایش یابد. این مسئله را باید در کنار شواهدی قرار داد که بانک قصد دارد برنامه‌های محرک اقتصادی (خرید اوراق)‌ را زودتر به اتمام برساند.

در حال حاضر شاهد هستیم که بر خلاف موضع پیشین بانک، تورم آنقدر هم مقطعی و گذرا نیست و بر خلاف اظهارات افرادی مانند رئیس بانک فدرال آمریکا، ظاهرا قرار است ماندگار باشد.

تأثیر مشکلات هلدینگ اورگرند چین روی ارزهای امن مانند دلار آمریکا

دیروز آمار تورم PPI‌ آمریکا منتشر شد که تأثیر چندانی روی رفتار قیمت یا پرایس اکشن دلار آمریکا (USD) نداشت. اما امروز شاهد افزایش قیمت ارزهای امنی مانند دلار آمریکا بوده‌ایم،‌ به صورتی که شاخص دلار آمریکا (DXY) از سطح کلیدی ۹۴.۰۰ بالاتر رفته است. در این شرایط، مشکلات مالی هلدینگ اورگرند چین همچنان روی ذهنیت بازار تاثیرگذار است و باعث افزایش استقبال از ارزهای امن می‌شود.

 

تحلیل تکنیکال دلار آمریکا (USD)

نمودار هفتگی شاخص دلار آمریکا (DXY)

نمودار هفتگی شاخص دلار آمریکا (DXY)

 

در نمودار هفتگی DXY شاهد احتمال تشکیل الگوی تیغه صعودی یاRising wedge هستیم (رنگ سیاه). اگر قیمت‌ها بشکنند و شمع‌ها پایینتر از سطح حمایتی این الگو بسته شوند، ممکن است منجر به ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا شود.

اما در مقابل این سناریو، شاهدیم که میانگین متحرک تصاعدی ۲۰ روزه (EMA 20) اخیرا از میانگین ۵۰ روزه (EMA 50) بالاتر رفته است. این امر حاکی از احتمال تشکیل الگوی تقاطع گاوی و تداوم صعود دلار است.

 

نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا (DXY)

نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا (DXY)

 

در نمودار روزانه شاهد هستیم که DXY بلافاصله پس از اعلام آمار تورم اکتبر افزایش یافته است. بدین ترتیب الان باید به بالاترین کفی که اخیرا ثبت شده یعنی ۹۴.۶۱ توجه داشت. اگر نمودار از این سطح بگذرد، سطح مقاومتی ۹۵.۰۰ روی رادار می‌آید. در کانالی که بین دو خط مشکی شکل گرفته رفتار قیمت می‌تواند حرکت خود به سوی سطح مقاومتی این کانال را ادامه دهد.

  • سطوح مقاومت:
    • ۹۴.۶۱
    • ۹۵.۰۰
  • سطوح حمایت:
    • ۹۴.۰۰
    • ۹۳.۳۵
    • ۹۳.۲۳