پیشبینی دلار آمریکا (USD) در سایه آمارها و کاهش محرک‌‌های مالی
اخبار فارکس

پیشبینی دلار آمریکا (USD) در سایه آمارها و کاهش محرک‌‌های مالی

◀️ در پایان هفته گذشته، با آماده شدن بازارها برای جلسه بانک فدرال (FOMC) شاهد افزایش دلار آمریکا بودیم.

◀️ در حال نزدیک شدن به کاهش محرک‌های مالی هستیم، اما سوال درباره مسیر افزایش نرخ بهره بانکی است.

◀️ به نظر می‌رسد ریسک‌های دلار آمریکا رو به بالا است و نگاه بازار به اوراق قرضه بلندمدت‌ است.

 

با صاف شدن منحنی بازده اوراق قرضه، شاهد تقویت دلار آمریکا در پایان هفته پیش بودیم. علت این امر احتمالا انتظار بازار برای تقویت مواضع ضدتورمی بانک فدرال آمریکا است. اکنون تمامی نگاه‌ها به اعلامیه کمیته FOMC‌ در چهارشنبه است. انتظار می‌رود که از این تاریخ به بعد، شاهد کاهش محرک‌های مالی (کاهش خرید دارایی‌ها) به میزان ۱۰ تریلیون دلار در ماه توسط بانک مرکزی باشیم و این برنامه تا ژوئن ۲۰۲۲ تکمیل شود. سوال دیگر درباره زمان افزایش نرخ بهره بانکی است.

از زمان جلسه نرخ‌گذاری FOMC در سپتامبر، بازارها دائما قیمت‌ها را با انتظار تشدید مواضع ضدتورمی بانک فدرال تنظیم کرده‌‌اند. علیرغم افزایش انتظار بازار برای بالا رفتن نرخ بهره بانکی، دلار آمریکا در مقابله ارزهای عمده دیگر به زحمت افتاده است. این وضعیت را می‌توان با دو دلیل توضیح داد که اولین دلیل کاهش اختلاف بین بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه آمریکا و اوراق مشابه دیگر کشورها است. بدین ترتیب می‌توان گفت نرخ‌های بلندمدت در دیگر کشورهای مهم سریعتر از آمریکا بالا رفته‌اند.

کشورهایی مانند استرالیا،‌ نیوزیلند و کانادا، بانک‌های مرکزی یا برنامه کاهش محرک‌های مالی را به پایان رسانده‌اند یا آنرا شروع کرده‌اند. پس عجیب نیست که اکنون دلار استرالیا (AUD)، دلار نیوزیلند (NZD)، و دلار کانادا (CAD) در ماه اخیر بهترین عملکردها را در مقابل دلار آمریکا داشته‌اند. بدین صورت، اگر بانک فدرال آمریکا مسیری ضدتورمی اتخاذ کند می‌تواند منجر به عملکرد بهتر نرخ‌های اوراق بلندمدت آمریکا و از این رو، تقویت دلار آمریکا شود.

مطالعه این بخش پیشنهاد می‌شود: محاسبه پوزیشن سایز در فارکس

عاملی دیگر که روی دلار آمریکا فشار می‌آورد بازار سهام است. در جهان علیرغم انتظار سیاست‌های ضدتورمی توسط بانک‌های مرکزی  سهام‌ها مومنتوم صعودی داشته‌اند. شاخص‌های داوجونز، اس اند پی ۵۰۰، و نزدک ۱۰۰ اخیرا به سقف‌های تازه‌ای رسیدند. این شرایط برای دلار آمریکا که ارزی امن تلقی می‌شود مطلوب نیست. اما هنوز می‌توان گفت که اگر بانک فدرال آمریکا موضعی ضدتورمی بگیرد و باعث شود سرمایه‌گذاران سعی کنند سود خود را بگیرند یا سبد سهام خود را تغییر دهند، می‌توانیم شاهد احیای نوسانات باشیم.

در پایان این هفته همچنین گزارش اشتغال NFP منتشر خواهد شد و بازارها به آمار دستمزدها و آثار تورمی احتمالی آن روی اقتصاد توجه خواهند داشت. انتظار می‌رود که میانگین درآمد ساعتی از ۴.۶ درصد سالانه در سپتامبر به ۴.۹ درصد در اکتبر رسیده باشد، رقمی که از دوران پیش از پاندمی بالاتر است و ممکن است در آینده روی برنامه زمانی افزایش نرخ بهره توسط بانک فدرال اثرگذار باشد. در روی ترازو، به نظر می‌رسد که فعلا ریسک‌های دلار آمریکا رو به بالا باشد.

 

نمودار ساعتی دلار آمریکا (۲۹ اکتبر ۲۰۲۱)

نمودار ساعتی دلار آمریکا (۲۹ اکتبر ۲۰۲۱)

شرطبندی روی افزایش نرخ بهره و اختلاف بازده اوراق

شرطبندی روی افزایش نرخ بهره و اختلاف بازده اوراق