پیشبینی قیمت دلار آمریکا: EUR/USD, GBP/USD, USD/CAD, AUD/USD
اخبار فارکس

پیشبینی قیمت دلار آمریکا: EUR/USD, GBP/USD, USD/CAD, AUD/USD

به گزارش دیلی فارکس:

◀️ شاهد هفته‌ای مهم در فارکس بودیم که محرک آن رخدادهای جلسه نرخ‌گذاری کمیته FOMC بود.

◀️ تقلیل رویکرد تورم‌پذیر در پیشبینی‌ بانک فدرال آمریکا به افزایش ارزش دلار کمک کرد و منجر به تحرکات بزرگی در جفت‌ارزهای مهم EUR/USD، GBP/USD، USD/CAD، و AUD/USD شد. ولی سوال این است که در کدامین جفت‌ها روند کنونی ادامه می‌یابد و کدام یک شاهد معکوس‌شدگی روند خواهند بود؟

 

حال که جلسه کمیته فدرال بازار باز (FOMC) گذشته است می‌توانیم بگوییم که این نرخ‌گذاری کمیته در خود عنصر ایجاد نوسان را دارد. بانک فدرال روندی نسبتا  ضد‌تورمی‌تر نسبت به انتظار بسیاری افراد داشت. البته این تصور در کنفرانس خبری و زمانی که رئیس بانک، جروم پاول گفت افراد در قضاوت خود محتاط باشند، تا حدی ضعیف‌تر شد.

این اولین باری نیست که جروم پاول سعی کرده توجه بازار را از پیشبینی‌های نرخ‌گذاری بانک فدرال منحرف کند. چون به هر صورت این ارقام صرفا پیشبینی هستند و می‌توانند با ارائه به داده‌های جدید، تغییر کنند یا اصلاح شوند. ولی بازارها ممکن است چندان به هشدار پاول توجه نکرده باشند چون شاهد بودیم که از زمان جلسه روز چهارشنبه، قیمت‌ها در حال افزایش بوده است. احتمالا تا کنون بیشترین اثر آن روی قیمت دلار آمریکا بوده که در هفته گذشته تا ۲.۷۳ درصد افزایش داشته است.

پیشبینی قبلی ما این بود که دلار آمریکا حتی علیرغم سوگیری خرسی بلندمدت، تقویت شود. چالش بزرگ خرس‌ها در ماه گذشته نقطه تلاقی پشتیبانی در سطح ۹۰.۰۰ (نمودار شاخص دلار DXY) بود. این همان منطقه‌ای است که در آغاز امسال روند فروش را متوقف کرد و پس از فعال شدن دوباره در میانه ماه مه، اثر مشابهی را ایجاد کرده است.

 

نمودار روزانه دلار آمریکا

 

انتظار نمی‌رود که در جلسه نرخ‌گذاری این هفته، بانک فدرال روند تورم‌پذیر خود را تشدید کند. پس به نظر می‌رسد که احتمال تقویت دلار بیشتر باشد و این امر در حال رخ دادن است. سوال مهم این است که این افزایش تا چه زمانی ادامه می‌یابد و حال که از جلسه نرخگذاری ماه ژوئن فدرال گذشته‌ایم، باید انتظار داشت که در هفته آینده سخنان بانک فدرال دوباره روی بازار تاثیر بگذارد، در حالی که بازارها بر اساس این پیشبینی‌های بروزرسانی‌شده تغییر می‌کنند.

اما در کوتاه‌مدت، دلار آمریکا پس از جلسه بانک فدرال از چند منطقه مقاومت عبور کرد. این امر موجب می شود که برای رسیدن به نقاط پست بالاتر، چند منطقه جالب در دسترس باشند. نزدیک‌ترین این مناطق بین ۹۱.۹۳-۹۱.۸۲ قرار دارد که مابین دو سطح فیبوناچی بلندمدت واقع شده است.

 

نمودار چهارساعته دلار آمریکا

 

تنزل EUR/USD

برای یورو و خصوصا EUR/USD این هفته، هفته بزرگی بود. این جفت پیش از جلسه بانک فدرال روندی خرسی داشت که قبلا به آن اشاره کردیم. صرفا با مشاهده مقاومت در سطحی که قبلا سطح پشتیبان بود می‌شد متوجه این مسئله شد. ولی بدین سبب که روز پنجشنبه تعداد خرس‌ها پس از جلسه بانک فدرال دائم بیشتر شدد، این حرکت عمیق‌تر شد و جفت EUR/USD به سرعت به طرف نقاط پست دو‌ ماهه خود می‌رود.

اکنون جفت EUR/USD در نقطه بیش‌فروش کوتاه‌مدت قرار دارد، ولی هنوز تا رسیدن به سطح پشتیبان بعدی (۱.۱۷۰۰)  که همچنین نقطه پست سال ۲۰۲۱ است، جا دارد.

برای آنهایی که صبورتر هستند، ممکن است پتانسیل مقاومت در بازه ۱.۲۰۰۰-۱.۱۹۶۵ وجود داشته باشد، ولی این منطقه از نظر زمانی دور است. در ادامه به روند کوتاه‌مدت EUR/USD می‌پردازیم.

 

نمودار روزانه EUR/USD

 

از نظر کوتاه‌مدت‌، و برای آنهایی که به صورت تهاجمی‌تر به سوی فروش EUR/USD پیش می‌روند، ممکن است بتوان در نزدیک ۱.۹۰۰ کاری کرد. این منطقه در فروش‌های روز پنجشنبه نقش پشتیبان و مقاومت سریع را داشت.

عملکرد بازار در این منطقه در روز دوشنبه مهم خواهد بود. اگر نمودار این منطقه را نگه دارد، راه برای تداوم روند خرسی باز می‌ماند. اما اگر نمودار به بالای آن بشکند، منطقه ۱.۲۰۰۰-۱.۱۹۶۵ برای رویکردهای مشابه کاربرد بیشتری خواهد داشت.

 

نمودار ساعتی EUR/USD

 

 

جفت GBP/USD: سقوط پوند و بازگشت آن به سطح پشتیبان

وقتی که پیش از جلسه بانک فدرال روند GBP/USD‌ را پیشبینی می‌کردیم، به نظر می‌رسید یکی از چند جفت‌ارز مهمی باشد که می‌تواند برای سناریوی فروش دلار به کار گرفته شود.

اما این احتمال به سرعت کنار رفت و این جفت از آن زمان در حال نزول بوده است. در اینجا عقبگردی کندتر از EUR/USD مشاهده می‌کنیم، اما برای آنهایی که به دنبال سناریوی خرید دلار هستند، EUR/USD ممکن است نامزد بهتری باشد.

در جفت GBP/USD، نمودار در سطح پشتیبانی قرار دارد که در اوایل مه فعال بود. این سطح نزدیک ۱.۳۸۰۰ واقع شده و پس از این که نمودار نتوانست از ۱.۴۰۰۰ بالاتر برود، نقاط پست در آن شکل گرفت. ولی پس از رسیدن به این سطح پشتیبان، GBP/USD به نقطه اوج سه‌ساله خود رسید و سپس در سطح مقاومت روانشناختی ۱.۴۲۵۰ متوقف شد.

ولی حال چه؟ این جفت به ۱.۳۸۰۰ بازگشته است. با توجه به میزان اثر قیمتی دلار، به سختی می‌توان این اتفاق را معکوس‌شدنی دانست. ولی اگر نمودار در طول معاملات دوشنبه در این سطح باقی بماند، این در می‌تواند باز بماند. در حدود ۱.۳۸۸۰ سطح مرجعی وجود دارد که می‌تواند وارد معادله شود و احتمالا اگر سطح پشتیبان پابرجا بماند، به عنوان اولین مقاومت عمل کند؛ و یا برای خرس‌ها به عنوان منطقه مقاومت اوج پایین‌تر قبل از رسیدن به ۱.۳۸۰۰ عمل کند.

 

نمودار روزانه GBP/USD

 

 

صعود USD/CAD پس از ناکامی در رسیدن به رقم بزرگ

در دو ماه گذشته، روند این جفت را به دقت دنبال کرده‌ایم. در ماه آوریل، بانک مرکزی کانادا (BoC) جزو اولین بانک‌های کشورهای توسعه‌یافته بود که شروع به بحث درباره سیاست‌های دوران پس از پاندمی کرد.

این امر در کنار افزایش زیاد قیمت نفت کمک کرد که دلار کانادا تقویت شود و زمانی که این وضع با ضعف دلار آمریکا در ماه مه همراه شد، قیمت‌های USD/CAD شروع به نزول کردند. این نزول تا نقطه پست شش ساله تداوم یافت. ولی فروشندگان نتوانستند از سطح پشتیبان روانشناختی ۱.۲۰۰۰ پایینتر بروند و پیش از کند شدن روند فروش به فاصله ۲ پیپ از آن رسیدند.

پس از آن نمودار شروع به معکوس شدن نمود و راه را برای روند مخالف باز کرد. قیمت‌ها حتی قبل از جلسه کمیته FOMC شروع به افزایش کردند. پس از اظهارات بانک فدرال در چهارشنبه، USD/CAD با جهش دلار شاهد روند صعودی قوی بود.

در این لحظه، USD/CAD به بالای خط روندی مهم بازگشته است و احتمال تداوم آن وجود دارد. در نمودار زیر دو سطح پشتیبان کلیدی در سطح روانشناختی ۱.۲۵۰۰ را مشاهده می‌کنیم، که پس از آن سطح فیبوناچی ۱.۲۶۲۲ قرار دارد.

 

نمودار روزانه USD/CAD

 

 

AUD/USD بازه را می‌شکند

جفت AUD/USD اکنون دارد سطح پشتیبان کلیدی ۰.۷۵۰۰ را می‌آزماید. این سطح تا کنون نقاط پست را نگه داشته است، ولی برای گاوهای دلار آمریکا که می‌خواهند این روند را ادامه دهند همچنان مهم خواهد بود.

در رابطه با مقاومت کوتاه‌مدت، می‌توان به سطح فیبوناچی نزدیک به ۰.۷۵۷۴ و تغییر رفتار قیمت در ۰.۷۶۵۰ اشاره کرد. در بالای نمودار قیمت، نقاط چندانی در نزدیکی آن وجود ندارند ولی در ۰.۷۳۵۰ تغییر رفتاری وجود دارد که ممکن است مفید باشد. منطقه مهم نمودار AUD/USD در زیر قیمت کنونی و در بازه ۰.۷۱۸۵-۰.۷۱۳۲ قرار دارد.

 

نمودار روزانه AUD/USD