پیشبینی دلار آمریکا و مبحث کاهش محرک‌های اقتصادی در جلسه FOMC
اخبار فارکس

پیشبینی دلار آمریکا و مبحث کاهش محرک‌های اقتصادی در جلسه FOMC

صورتجلسات کمیته FOMC، آمار خرده‌فروشی، و بازده اوراق قرضه آمریکا در مرکز توجهات

◀️ خرس‌های USD هفته پیش شاخص DXY‌ را با ۰.۳ درصد کاهش مواجه کردند.

◀️ آمار تورم و موضع احساسی مصرف‌کنندگان روی بازده اوراق خزانه اثر منفی داشت.

◀️ صورتجلسات کمیته FOMC (کمیته فدرال بازار آزاد) ممکن است گاوهای USD و اعضای دارای موضع ضدتورمی در بانک فدرال را خوشحال کند.

بر اساس اخبار فارکس، هفته پیش، با کاهش گسترده دلار آمریکا، شاخص DXY به میزان ۰.۳ درصد افت نمود. بدین ترتیب حدود نیمی از افزایشی که پس از انتشار گزارش NFP (حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی) ایجاد شده بود خنثی شد و می‌توان گفت در کل شاخص DXY دارای رشد ماهانه ۰.۴ درصدی بوده است.

فشار فروش اخیر در رفتار قیمت دلار آمریکا تا حد زیادی به سبب رضایتبخش نبودن آمار اقتصادی از دید اعضای جبهه ضدتورمی در بانک فدرال است. مشخصا، نرخ تورم ماهانه از رقم ۰.۹ درصد در ژوئن به ۰.۵ درصد در جولای کاهش پیدا کرده است.

همچنین، کاهش شاخص CPI (شاخص قیمت مصرف‌کنندگان) نیز باعث شد روایت بانک فدرال مبنی بر مقطعی بودن تورم اعتبار بیشتری پیدا کند. بدین ترتیب انتظارات کاهش محرک‌های مالی توسط بانک فدرال کمتر گشت و دلار آمریکا تقویت شد.

نمودار شاخص دلار آمریکا (DXY) و بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه آمریکا

نمودار شاخص دلار (DXY)

در نوبت معاملاتی جمعه، در حالی که بازارها به آخرین آمار موضع احساسی مصرف‌کنندگان می‌پرداختند، ضعف دلار آمریکا شدت گرفت. به علت نگرانی از شیوع کرونای دلتا، شاخص کل موضع احساسی مصرف‌کنندگان از رقم ۸۱.۲ در جولای به ۷۰.۲ در آگوست کاهش یافت. این هفتمین افت بزرگ تاریخ در این رقم است و شاخص موضع احساسی مصرف‌کنندگان اکنون در پایینترین حد خود از سال ۲۰۱۱ قرار دارد. بازده اوراق خزانه در واکنش به این مسئله افت نمود و دلار آمریکا را نیز با خود به پایین کشاند، و برای نمونه بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه با کاهش ۸ نقطه مبنا (bps) به ۱.۲۸ درصد رسید.

با این وصف، مقصد بعدی دلار آمریکا به واکنش بازده اوراق خزانه به صورتجلسات FOMC و آمار خرده فروشی بستگی دارد. صورتجلسات FOMC مربوط به جلسات بانک فدرال در ۲۷ و ۲۸ جولای (جلسه‌ای که در نهایت با عبارت «پیشروی قابل توجه» در رسانه‌ها مطرح شد) ممکن است بتواند تا حدی وضعیت تصمیم بانک فدرال درباره کاهش محرک‌های مالی را مشخص کند و نشان دهد که آیا مقامات بانک قصد آهسته کردن روند خرید دارایی‌ها را پیش از پایان سال دارند یا خیر. از طرف دیگر، آمار خرده‌فروشی نیز می‌تواند تا حدی میزان اثرگذاری افت موضع احساسی مصرف‌کنندگان را بر نحوه خرجکرد آنها مشخص کند.