چشم‌انداز USD/ZAR: مقاومت رند آفریقای جنوبی علیرغم قدرت دلار
اخبار فارکس

چشم‌انداز USD/ZAR: مقاومت رند آفریقای جنوبی علیرغم قدرت دلار

◀️ USD/ZAR به سبب قیمت قوی کالاها، روند باثباتی دارد.

◀️ چشم‌انداز محلی به نظر خوب نمی‌رسد.

◀️ قرار است صورت‌جلسه کمیته  FOMC فردا منتشر شود.

 

پس‌زمینه بنیادی ZAR (رند آفریقای جنوبی)

پس از روزهای پرتلاطم هفته پیش، رند اندکی نسبت به دلار آمریکا افزایش قدرت داشته است و عمدتا به سبب افزایش قیمت کالاها شناور شده است. ولی علت مهم‌تر کالاهای مرتبط با آفریقای جنوبی مانند پلاتین و طلا و آهن هستند که امروز با قیمت بالاتری معامله می‌شوند.

 

افزایش چالش‌های محلی

از منظر آفریقای جنوبی، کووید ۱۹ هنوز باقی است در حالی که روند واکسیناسیون کندتر از انتظارات اولیه بوده است. در شرایطی که موارد ابتلا دائما رو به افزایش است، این کشور در سطح ۴ هشدار قرار دارد که در صورت حفظ روند کنونی می‌تواند ادامه یابد.

از نظر سیاسی، با توجه به حرف و حدیث‌ها درباره رئیس‌جمهور پیشین، ژاکوب زوما، سرتیتر خبرها درباره میزان توان رئیس‌جمهوری کنونی، سریل رامافوزا و سیستم قضایی پس از زندانی شدن آقای زوما است.

ضربه دیگری به اطمینان سرمایه‌گذاران نیز در رابطه با مورد ریو تینتو رخ داده است، یعنی اعلام وضعیت فورس‌ماژور درباره شرکت RMB که در معادن محلی کار می‌کند. این امر تا حد زیادی به سبب خراج‌گیری جامعه محلی از شرکت‌های معدنی است که در بدترین سطح خود منجر به مرگ یک کارمند RMB گشت. این امر می‌تواند روی دیگر کسب‌و‌کارها اثر بگذارد و در طولانی مدت در ضعف رند نقش داشته باشد.

نقش FOMC در این هفته

رخدادهای ریسک‌دار پیش رو در مقایسه با بمباران خبری هفته پیش کم هستند. فردا کمیته FOMC صورتجلسات خود را منتشر خواهد کرد که برای جفت‌ارزهای دلاری (شامل USD/ZAR) مهم بوده و می‌تواند درباره کاهش محرک‌های مالی راهنمایی فراهم کند و موضع مقامات بانک فدرال درباره تعدیل بالقوه نرخ بهره را مشخص کند. احتمالا پتانسیل نوسان قبل از این گزارش بیشتر شود و در صورتی که اخبار غافلگیرکننده‌ای آشکار شود، ادامه یابد.

 

تقویم اقتصادی USD/ZAR

 

تحلیل تکنیکال

نمودار روزانه USD/ZAR

 

جفت USD/ZAR به مدت کوتاهی بالاتر از منقطه مقاومت خط روند بلندمدت (خط سیاه) قرار گرفت و سپس به سرعت عقب نشینی کرد و پایینتر از منطقه هفته پیش بسته شد. بسته شدن معاملات بالای این سطح می‌توانست منجر به آغاز روند گاوی در آغاز هفته بشود.

به نظر از زمان باز شدن معاملات در یکشنبه، نمودار قیمت میانگین متحرک تصاعدی (EMA) در خط زرد را به عنوان سطح مقاومت و EMA ۲۰ روزه (بنفش) را به عنوان سطح پشتیبان تعیین کرده است. حرکت به بالا یا پایین این مناطق می‌تواند معامله‌گران را درباره سوگیری کوتاه‌مدت راهنمایی کند.

شاخص قدرت نسبی (RSI) حاکی از مومنتوم رو به بالایی است که همراه است با رفتار قیمتی که نقاط اوج بالاتر را در همین دوران تشکیل می‌دهد. این امر می‌تواند حاکی از واگرایی خرسی (Bearish divergence) باشد که به واسطه عقب‌نشینی اخیر گاوهای رند، پشتیبانی می‌شود. اگر این روند ادامه یابد، سطح ۱۴.۱۳۵۷ به عنوان پشتیبان اولیه عمل خواهد کرد و پس از آن ۱۴.۰۰۰۰  سطح پشتیبان روانشناختی خواهد بود.

اگر نمودار به بالاتر از EMA ۱۰۰ روزه حرکت کند، گاوها قیمت‌ها را رصد خواهند کرد. در این صورت، بالاترین اوج اخیر در نقطه ۱۴.۴۰۲۶ در پیش رو قرار خواهد گرفت.