آمریکا: ثبات اطمینان مصرف‌کنندگان در ماه مه
اخبار فارکس

آمریکا: ثبات اطمینان مصرف‌کنندگان در ماه مه

? تاریخ: ۲۵ مه ۲۰۲۱ مصادف ۴ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت هیئت کنفرانس (conference board) شاخص اطمینان مصرف‌کننده پس از افزایش در آوریل، در ماه مه ثابت ماند. این شاخص حال در سطح ۱۱۷.۲ قرار دارد (۱۰۰=۱۹۸۵) که نسبت به ۱۱۷.۵ در آوریل اندکی کمتر است. شاخص وضعیت کنونی (PSI) که بر حسب ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضع کنونی کسب‌و‌کار و بازار کار است، از ۱۳۱.۹ به ۱۴۴.۳ افزایش یافت. اما شاخص انتظارات که بر حسب انتظارات کوتاه‌مدت مصرف‌کنندگان در قبال درآمد، کسب‌و‌کار، و بازار کار است، از ۱۰۷.۹ در ماه قبلی به میزان ۹۹.۱ در ماه مه کاهش یافت.

نظرسنجی ماهانه شاخص اطمینان مصرف‌کننده توسط شرکت تولونا (Toluna) منتشر می‌شود که نظرات مصرف‌کنندگان و تحقیقات بازار را به طور زنده از طریق فناوری و تخصص خود طبق ۳۶ میلیون مصرف‌کننده ارائه می دهد. تاریخ اتمام تحقیقات برای نتایج مقدماتی ۱۹ مه بود.

لین فرانکو، رئیس ارشد بخش شاخص‌های اقتصادی در این هیئت گفت: «پس از بازگشت تند به بالا در ماه‌های پیشین، شاخص اطمینان مصرف‌کننده آمریکا عملا در ماه مه تغییر نکرد.» نظر مصرف‌کنندگان از شرایط کنونی بهبود یافته که حاکی از رشد اقتصادی است. اما خوشبینی کوتاه‌مدت آنها کاهش یافته که حاکی از انتظار مبنی بر کاهش سرعت رشد و بازار اشتغال در ماه‌ّای آتی است. مصرف‌کنندگان همچنین این ماه درباره درآمد خود چندان خوشبین نبودند که شاید حاکی از افزایش تورم و محو شدن حمایت دولتی تا زمان دریافت اعتبار مالیاتی کودکان توسط والدین در ماه جولای باشد. در کل، مصرف‌کنندگان خوشبین بوده و باید اطمینان آنها در کوتاه‌مدت باقی بماند. با افزایش واکسیناسیون موارد کرونا کاهش یافته و اقتصاد کاملا بازگشایی می‌شود.

ارزیابی مصرف‌کنندگان از شرایط موجود در ماه مه بهبود یافت. درصد مصرف‌کنندگانی که عقیده داشتند شرایط کار خوب است از ۱۹.۴ به ۱۸.۷ درصد کاهش یافت، ولی همچنین درصد آنهایی که فکر می‌کردند شرایط بد است نیز از ۲۴.۵ به ۲۱.۸ درصد کاهش یافت.

ارزیابی مصرف‌کنندگان از بازار کار نیز بهبود یافت. درصد افرادی که باور داشتند کار فراوان است از ۳۶.۳ به ۴۶.۸ درصد افزایش و درصد افرادی که اظهار می‌کنند کار کمیاب است از ۱۴.۷ به ۱۲.۲ درصد کاهش یافت.

خوشبینی مصرف‌کنندگان درباره چشم‌انداز کوتاه‌مدت در ماه می کاهش یافت. درصد افرادی که انتظار داشتند شرایط کار در شش ماه آینده بهبود یابد از ۳۳.۱ به ۳۰.۳ افزایش یافت ولی درصد افرادی که باور داشتند شرایط بدتر خواهد شد از ۱۲.۱ به ۱۴.۸ افزایش یافت. مصرف‌کنندگان همچنین درباره بازار کار کمتر خشنود بودند. درصد افرادی که باور داشتند در ماه‌های آتی شغل‌ها افزایش یابد از ۳۱.۷ به ۲۷.۲ کاهش یافت، و در صد افرادی که انتظار کاهش شغل‌ها را داشتند از ۱۴.۴ آوریل به ۱۷.۳ در مه افزایش یافت. درباره درآمد کوتاه‌مدت، ۱۴.۵ درصد از مصرف‌کنندگان انتظار دارند که درآمدشان در شش ماه بعدی افزایش یابد، که نسبت به ۱۷.۴ درصد در آوریل کمتر است. درصدی که باور دارند درآمدشان کمتر می‌شود نیز از ۱۰.۵ در آوریل به ۹.۳ درصد در مه کاهش یافت.