بهترین ره آوردهای شاپلا برای سرمایه گذران اتریوم
اخبار ارز دیجیتال

بهترین ره آوردهای شاپلا برای سرمایه گذران اتریوم

بالاخره در روز موعود، آپگریت شاپلا به عنوان آخرین مرحله از انتقال شبکه‌ی اتریوم از اثبات کار (PoW) به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) سرانجام راه‌اندازی شد. این ارتقا بلافاصله توسط معامله‌گران خوشامد گفته شد. شاپلا به تمام شبهات مبنی بر این که آیا این رویداد برای اتر (ETH)  نزولی خواهد بود، پاسخ منفی داد.

تحلیل تکنیکال اتریوم

پس از ارتقای Shapella، کاربران می‌توانند از 19 آوریل به وجوه سهام خود دست پیدا کنند، اما صرافی بایننس هشدار داده است که ممکن است پردازش تراکنش‌ها «از 15 روز الی چند هفته» به طول بیانجامد.

پس از این ارتقا، برای نخستین بار از سال گذشته تا کنون، اتریوم از سطح مقاومت سنگین 2000 دلار عبور کرد. ETH رشد حدودی 12 درصدی را تجربه کرد.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، پادشاه آلت کوین‌ها با یک کندل فول بادی، از منطقه‌ی PRZ (شامل مقاومت یکساله 2000 دلار و سطح R1 پیوت ماهانه) عبور کرد. در 24 ساعت گذشته، اتریوم با 5 درصد رشد مثبت، در حال تشکیل یک کندل صعودی بالای این سطح است.

شاخص قدرت نسبی اتریوم (RSI) که معیار حرکت قیمت است، به 74 رسیده است که بالاترین سطح از ژانویه است. 

رشد اتریوم دور از انتظار نبود

جای تعجب نیست که ETH/BTC در روز پنجشنبه افزایش یافت، زیرا اتر 3٪ در مقابل 0.17٪ برای بیت کوین افزایش یافت.

ارتقای"Shapella"در هر دو لایه‌ی اجرای اتریوم (شانگهای) و اجماع (Capella) رخ داده است و در نهایت به سهامداران ETH اجازه می دهد تا سپرده های سهام خود را برداشت کنند.

سوال بسیاری از سرمایه‌گذاران این بود که آیا شاپلا منجر به هجوم استیکرهای شبکه اتریوم به سمت درهای خروجی می‌شود؟

ما در تلگرام دنیای ترید بر پایه‌ی انتظارات بازار یک نظرسنجی تنظیم کردیم. بر اساس این نظر سنجی که 111 کاربر به آن پاسخ دادند، 35 درصد، انتظار رشد داشتند و 33 درصد اعتقاد داشتند پس از رشد، سیو سود داریم.

نظر سنجی در مورد تاثیر ارتقای شاپلا بر قیمت اتریوم

در این نظرسنجی با اختلاف کمی، دیدگاه صعودی حاکم بود. آیا شما جزو خریداران اتریوم بودید؟

آینده اتریوم پس از ارتقای شاپلا

در روز پنجشنبه، خریداران دست بالا را داشتند؛ زیرا چشم انداز نقدینگی اضافی برای کسب پاداش سهام‌گذاری، میل به سیو سود فوری را از بین برد. با این حال، در حال حاضر:

  • تقریباً 18.3 میلیون واحد اتریوم، معادل 36 میلیارد دلار یا 15 درصد از کل ارزش بازار اتریوم در معرض خطر قرار دارد.
  • تاکنون تقریباً 1.1 میلیون پاداش اتریوم جمع‌آوری شده که می‌تواند نشان دهنده‌ی مقدار فعالی باشد که به سرمایه‌گذاران انگیزه‌ی سیو سود پاداش و نگهداری اصل سپرده را می‌دهد.
  •  طی 24 ساعت گذشته، سپرده‌های خالص 79000 ETH کاهش یافته و سپرده‌های جدید ETH از 172 هزار ETH پیشی گرفته است. علاوه بر این، 68000 برداشت جزئی رخ داده است که تقریباً 6٪ از پاداش های واجد شرایط است.
  • از ژانویه 2021، خط سیر اتر سپرده شده در قراردادهای سهام ETH به طور پیوسته افزایش یافته است، جهتی که نشان از دیدگاه صعودی استیک کنندگان دارد. در هفته‌ها و ماه‌های آینده، این معیار احتمالاً کاهش می‌یابد زیرا سرمایه‌گذارانی که باید ETH را از سهام خارج کنند، روند انجام این کار را آغاز کرده‌اند.
  • برای سرمایه‌گذاران بلند مدت، تکمیل Shapella نشانه کاهش ریسک، افزایش نقدینگی و افزایش ارزش دارایی است.

کندی روند برداشت از اتریوم بزرگترین سد ریزش!

جامعه‌ی اتریوم، بخصوص استیک کنندگان مدت‌ها در انتظار بروزرسانی شاپلا بودند. اما پس از راه‌اندازی این ارتقا، یک تراکنش برداشت ممکن است هفته‌ها در صف بماند. رویترز در انتقادی مطرح کرد:

"Shapella  قصد داشت 30 میلیارد دلار اتر (ETH) سهام سرمایه گذاران را باز کند. با این حال، طبق گزارشات نانسن، در حال حاضر حدود 1.4 میلیارد دلار در صف برداشت گیر کرده است.

یکی از تحلیلگران نانسن در مورد علت محدودیت برداشت افزود:

" اگر محدودیتی برای برداشت وجود نداشته باشد و اکثریت بزرگی از اعتبار سنج‌ها خارج شوند، شبکه اتریوم در برابر حملات و بازیگران آسیب پذیر خواهد بود."

بنابراین در حال حاضر، بنا به «دلایل امنیتی»، بلاک چین اتریوم می‌تواند حدود 1800 برداشت اعتبار سنجان، نزدیک به 58 هزار واحد ETH در روز را پردازش کند. این مبلغ در حدود 115 میلیون دلار خواهد بود.

جمع بندی

ارتقای شاپلا یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در نقشه‌ی راه اتریوم بود. در مجموع این آپگریت به اتریوم قدرت داد و این شبکه را تبدیل به یک اکوسیستم انعطاف پذیرتر و بهتر کرد. ساز و کار اتریوم با تعیین حد میزان آزادسازی روزانه، کمک می کند تا بازار اتریوم از گزند دامپرها دور بماند. بنابراین اتریوم می تواند به دور از نگرانی ریزش به رشد بیشتر امیدوار باشد.

ارتقای مهم بعدی موجود در نقشه‌ی راه اتریوم برای افزایش مقیاس پذیری هارد فورک کانکون (Cancun) EIP-4844 است که در سه ماهه سوم یا چهارم سال 2023 ( تیر الی آذر 1402) اجرا می‌شود.

این فناوری در جهت جمع‌آوری داده‌ها به صورت مقرون به صرفه‌تر و افزودن آن‌ها به بلوک‌ها عمل خواهد کرد و نتیجه‌ی مستقیم آن کاهش کارمزدهای شبکه خواهد بود.


بروزرسانی شاپلا چیست؟

ارتقای Shapella ترکیبی از دو ارتقای شانگهای (Shanghai) و کاپلا (Capella) است و نقطه‌ی عطفی در تاریخچه‌ی هاردفورکهای اتریوم محسوب می‌شود. قرار است با این بروزرسانی، اترهای استیک شده در شبکه‌ی اصلی آزاد شده و بدین ترتیب، برداشت آنها برای اولین بار امکان‌پذیر خواهد شد.

همچنین با این ارتقا، امکان برداشت اترهایی که از دسامبر ۲۰۲۲ در بیکن چین استیک شده است، فراهم می‌شود. در زمان تنظیم این خبر، بیش از ۱۶.۳ میلیون واحد اتر در شبکه اتریوم قفل شده است.

واکنش بازار به خبر ارتقای شاپلا | کدام توکن‌ ها رشد شارپی داشتند؟

بنیاد اتریوم روز گذشته (10 فروردین) تاریخ ارتقای شاپلا (Shapella) را اعلام کرد.

به گزارش دنیای ترید، به نقل از کوین تلگراف، بروزرسانی شاپلا در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) انجام خواهد شد.

به دنبال این خبر، قیمت توکن‌های حاکمیتی پروتکل‌های استیکینگ اتریوم افزایش یافت.

به گزارش دیکریپت، در واکنش به تعیین تاریخ نهایی هارد فورک شاپلا، قیمت اتریوم ۵.۵٪ افزایش یافت و در حال حاضر در محدوده ۱۸۱۲ دلار معامله می‌شود.

به گزارش کوین تلگراف، معاملات مشتقه‌ی اتریوم (ETH) افزایش تقاضا برای طولانی مدت را نشان می دهند.

همچنین ارزش توکن‌های حاکمیتی پروژه‌های استیکینگ از جمله ارز لیدو (LDO) ، فراکس (FXS) و ارز راکت پول (RPL) 13 الی 20 درصد افزایش یافت. که با توجه به اتفاقات منفی فاندامنتال اخیر، مانند شکایت CFTC علیه رئیس بایننس و شکایت SEC بنیانگذار ترون، یک رشد بی‌سابقه است.

تحلیلگران ارتقای شاپلا را مثبت ارزیابی می‌کنند

برخی از تحلیلگران معتقدند با فعالسازی برداشت اترهای قفل شده در شبکه‌ی اتریوم، ریسک هولد کردن توکن‌های استیکینگ مانند stETH، لیدو و frxETH فراکس کاهش می‌یابد و در نهایت، هولدرهای اتریوم به استفاده از این پروتکل‌های لیکویید استیکینگ برای کسب بازدهی بیشتر تشویق خواهند شد.

در حال حاضر، بر اساس آمارهای دیفای لاما، لیدو بزرگترین پروتکل لیکویید استیکینگ است و ۳۱.۵٪ از کل اترهای استیک شده را تشکیل می‌دهد. این پروتکل روز گذشته اعلام کرد برداشت آزمایشی اترهای قفل شده را در تست‌نت گوئرلی انجام داده است.

گویا در میان بحبوحه‌ی رگولاتوری، بادهای موافق برای ارز دیجیتال در حال وزیدن است.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام