تاثیر پذیرش SegWit توسط صرافی ها روی قیمت بیت کوین چیست؟
اخبار ارز دیجیتال

تاثیر پذیرش SegWit توسط صرافی ها روی قیمت بیت کوین چیست؟

طبق گفته گلس‌نود (Glassnode) از بین ۱۸ صرافی بزرگ ارز دیجیتال تنها شش تای آنها آپدیت سگویت بیت کوین را پذیرفتند. همانطور که میدانید آپدیت سگویت بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ روی شبکه بلاک چین بیت کوین اعمال شد. به روز رسانی سگویت باعث افزایش امنیت تراکنش‌ های بیت کوین می شود و از آنجایی که بیشترین تراکنش های بیت کوین در صرافی ها صورت می گیرد، پذیرش سگویت توسط صرافی ها برای معامله گران مهم است.

در ماه آگوست ۲۰۱۷، آپدیت سگویت، به منظور افزایش مقیاس‌پذیری بیت کوین روی شبکه این ارز دیجیتال نصب شد. از آنجایی که تراکنش های انجام شده بیت کوین معمولا بیش از حد توان پردازشی بلاک چین بود، توسعه‌ دهندگان تصمیم گرفتند که مقیاس پذیری این ارز دیجیتال را بالا ببرند تا این مشکل برطرف شود.

در واقع سگویت به دو صورت به  کاهش ازدحام و افزایش عملکرد شبکه کمک می کند.

  • سگویت امکان انجام تراکنش های کوچکتر را به شبکه می دهد که نتیجه آن قرار گرفتن تعداد بیشتری از محاسبات در هر بلاک است. 
  • سگویت بلاک های بزرگتری را نیز در کل شبکه بیت کوین به وجود آورد. با این کار شبکه قادر است که تراکنش های بیشتری را در هر دقیقه محاسبه کند. 

با دو امکان فوق، شبکه‌ ی بیت کوین به یک سطح دیگری از عملکرد رسید.

مطالعه این بخش پیشنهاد می‌شود: آموزش ارز دیجیتال رایگان

تقریبا نیمی از کل بلاک های بیت کوین توسط صرافی های اشغال شده است

گلس‌نود در آخرین خبرنامه ی هفتگی خود به میزان پذیرش سگویت توسط صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال اشاره کرده است.

دلیل اهمیت پذیرش سگویت توسط صرافی ها این است که صرافی های ارز دیجیتال بیشتر بلاک های شبکه بیت کوین را اشغال کردند و اگر صرافی ها این بروزرسانی بیت کوین را بپذیرند حجم بلاک کمتری اشغال می شود و در نتیجه عملکرد کلی شبکه بیت کوین بهبود پیدا می‌ کند و این امر شاید روی قیمت این ارز دیجیتال نیز موثر باشد. 

طبق بررسی گلس‌نود، صرافی‌ ها تقریبا ۴۰٪ از حجم کل تراکنش‌ بلاک‌ های بیت کوین را تشکیل می دهند. از این رو موضع آنها در مورد سگویت می تواند تاثیر مستقیم روی مقیاس پذیری بیت کوین داشته باشد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید دو صرافی بایننس و کوین بیس به تنهایی ۲۵ درصد کل تراکنش بلاک های بیت کوین را به خود اختصاص دادند.

طبق گزارشات گلس‌نود اکثر صرافی ها همچنان سگویت را نپذیرفتند که بزرگترین آنها صرافی بایننس است. این صرافی به تنهایی ۱۵ درصد کل تراکنش بلاک های بیت کوین را به خود اختصاص داده است. 

موافقان و مخالفان سگویت

طی تحلیلی، گلس نود تعداد تراکنش‌ های ورودی و خروجی بیت کوین داخل صرافی‌ ها را بررسی کرد و مقدار استفاده صرافی ها از سگویت را نیز زیر نظر گرفت. طی این بررسی گلاس نود صرافی ها را به سه دسته تقسیم کرد. 

  • صرافی هایی که بیش از ۹۰٪ سگویت را پذیرفته اند.
  • صرافی هایی که ۲۰ الی ۹۰ درصد سگویت را پذیرفته‌ اند.
  • و در نهایت ۶ صرافی که علاقه ای به سگویت نشان نداده اند.

در این ارزیابی، گلاس نود ۱۸ صرافی را زیر نظر گرفت که شش تای آنها سگویت را پذیرفتند و شش تای دیگر میانه رو بودند و در نهایت شش صرافی باقی مانده، همچنان از سگویت استقبال نکرده اند که نام بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال مانند بایننس و کوین بیس در این دسته قرار دارد و این موضوع برای طرفداران بیت‌کوین چندان خوشایند نیست.

مطالعه این بخش پیشنهاد می‌شود: سیگنال رایگان ارز دیجیتال

بایننس به صورت خیلی جزیی سگویت را پذیرفته است اما…

در واقع اکثر بلاک های بیت کوین توسط دو صرافی غول پیکر بایننس و کوین بیس اشغال شده است. برای مثال تمامی تراکنش هایی که یا مبدا و یا مقصدش بایننس است، تقریبا ۱۵٪ از حجم بلاک‌ های بیت کوین را تشکیل می دهد که رقم بسیار بزرگی است.

طبق تحقیق گلاس نود:

بایننس تا پایان سال ۲۰۲۱ فقط ۱۰٪ سگویت بیت کوین را پذیرفته است اما طی هفته های اخیر این مقدار تا ۵۰ درصد نیز رسیده است. با وجود این، این رقم همچنان ناکافی است چرا که بایننس ۱۵ درصد از کل تراکنش‌ های بیت کوین را تشکیل می دهد.

در زیر رتبه بندی پذیرش سگویت توسط صرافی‌ ها را می توانید مشاهده کنید.

طبق گزارش گلاس نود، تقسیم بندی صرافی های مختلف برای پذیرش سگویت به شرح زیر است:

  • صرافی‌هایی که پذیرفته اند عبارتند از FTX، کوکوین، کوین‌بیس، لونو (Luno)، کراکن و بیت‌استمپ.
  • صرافی هایی که در بین قرار دارند عبارتند از جمینای، Hibtc، کوین‌چک (Coincheck)، بیتمکس، بیتفینکس و بایننس.
  • و در نهایت OKEx، بیت‌هامب، بیترکس، هیوبی، پولونیکس و Gate.io صرافی های اند که هیچ علاقه ای به سگویت نشان ندادند.

صرافی OKEx با ۷٪ پذیرش سگویت، جزو بزرگترین مخالفان این آپگرید است. 

آیا سگویت روی قیمت‌ بیت‌ کوین تاثیر گذار است؟

این سوال برای تحلیل گران فاندامنتال بسیار حیاتی است اما رشد و ریزش قیمت به فاکتورهای متعدد و گوناگونی بستگی دارد و نمی‌ توان به تنهایی این مورد را برای تحلیل فاندامنتال بیت کوین در نظر گرفت. اما به طور کل، تا زمانی که در تراکنش های بیت کوین اختلالی به وجود نیاید، پذیرش سگویت توسط صرافی های مختلف اهمیت زیادی نخواهد داشت. فراموش نکنید که طی چند هفته اخیر، اختلالات سنگینی نیز در تراکنش های سولانا به وجود آمد. اما این ارز دیجیتال همچنان به رشد خود ادامه داد. به عبارت دیگر مهمترین عامل در حرکات قیمت، عرضه و تقاضاست اما بررسی سایر گزارش های فاندامنتالی نیز خالی از لطف نیست.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام