⚠️هشدار جدی شبکه رن (Ren)⚠️: اعلام ورشکستگی آلامدا
اخبار ارز دیجیتال

⚠️هشدار جدی شبکه رن (Ren)⚠️: اعلام ورشکستگی آلامدا

کاربران پروتکل رن (Ren)، یک پروتکل با پشتیبانی مالی شرکت آلامدا ریسرچ، در صورت عدم انجام اقدام سریع، در خطر از دست دادن دارایی‌های خود قرار دارند.

به گزارش دنیای ترید، تیم توسعه‌ی پروتکل رن، 7 دسامبر (16 آذر)، در صفحه‌ی توییتر خود به کاربران هشدار داد، هر چه سریع‌تر با سوزاندن توکن‌های بریج شده، کوین‌های اصلی خود را مینت کنند؛ زیرا با خاموش شدن شبکه‌ی Ren 1.0، امکان از دست رفتن دارایی‌های بریج شده وجود دارد.

توییت هشدار آمیز شبکه رن به دارندگان توکن های بریج شده

ترجمه‌ی توییت پروتکل رن:

« پیرو اعلام قبلی، نسخه‌ی 1 شبکه‌ی Ren به دلیل رویدادهای پیرامون Alameda در حال خاموش شدن است. از آنجایی که سازگاری نسخه‌ی 1.0 با ورژن 2.0 شبکه‌ی Ren قابل تضمین نیست، دارندگان دارایی‌های Ren باید در اسرع وقت، دارایی‌های خود را به زنجیره‌های بومی برگردانند، در غیر این صورت، خطر از دست دادن این دارایی‌ها وجود دارد!»

تیم پشتیبان بریج کراس چین رن، پیش از این در یک پست مدیوم در 18 نوامبر اظهار کرده بود:

« پایان دسامبر نسخه‌ی 1.0 شبکه‌ی رن خاموش می‌شود و دیگر امکان مینت توکن با Ren 1.0 وجود نخواهد داشت، در حالی که امکان توکن سوزی همچنان برقرار است. دارایی‌های بریج شده، همچنان با نسبت یک به یک  (1:1) پشتیبانی می‌شوند.»

اما این به چه معناست؟ و آیا باید دارندگان توکن های بریج شده نگران باشند؟

بریج رن چیست؟

بریج رن (Ren) یک پل کراس چین است که باعث برقراری ارتباط در چندین شبکه‌ می شود. این پروتکل بهترین مجری بریج های کراس چین است؛ زیرا بنا به ادعای تیم پشتیبانی رن، تا کنون با بیش از 13 میلیارد جابجایی کراس چین در شبکه‌ی رن 1.0، هرگز هکران موفق به دستیابی به وجوه هیچ یک از بریج های کراس‌چین نشده‌اند. بریج رن همچنین بیت کوین را به چند شبکه‌ی دیگر مانند اتریوم متصل می‌کند. کاربران با واریز بیت کوین در پلتفرم رن، می‌توانند نسخه‌ی توکنی شده‌ی بیت کوین، به نام بیت کوین رن (renBTC) را دریافت کنند. این توکن امکان ترید، پرداخت کارمزد و بهره‌وری از سرعت تراکنش در سایر بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند.

ارتقا شبکه رن چیست؟

قرار است ارتقای شبکه‌ی رن به نسخه‌ی 2.0، بریج رن را به یک پروتکل منبع باز و جامعه محور تبدیل کند. همچنین این ارتقا امکان راه‌اندازی اپلیکیشن‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) در تمامی بلاکچین‌های ادغام شده با پروتکل رن را فراهم می‌کند، به‌طوری که این اپلیکیشن‌ها همچنان از پشتیبانی زنجیره‌ی مبدأ برخوردار باشند.

یکی از حامیان اصلی پروتکل رن، شرکت آلامدا ریسرچ بود. در پی ورشکستگی صرافی FTX و شرکت آلامدا ریسرچ، پروتکل رن، تصمیم به قطع همکاری با شرکت آلامدا گرفته و قصد دارد به طور مستقل و با حمایت‌های مالی جامعه، به کار خود ادامه دهد.

در حالی که ارتقا پروتکل رن از پیش برنامه‌ریزی شده بود، در پی فروپاشی شرکت آلامدا، تیم رن اعلام کرد، به عنوان پایان مشارکت با Alameda در پروژه‌ی Ren 1.0، نسخه‌ی Ren 2.0 را پیش از موعد راه‌اندازی می‌کند تا با این کار از شهرت، یکپارچگی و در نتیجه چشم انداز بلندمدت اکوسیستم رن محافظت کند.

نسخه‌ی 1 پروژه‌ی رن، تنها تا پایان سال 2022 میلادی بودجه در اختیار دارد و پس از آن خاموش خواهد شد.

آخرین وضعیت renBTC: هشدار تیم توسعه شبکه‌ی رن

پروتکل رن در پست مدیوم هشدار داد، با پایان بودجه‌ی پروژه‌ی رن نسخه‌ی  1.0، امکان مینت وجود ندارد. همچنین تیم توسعه‌ی رن در حساب توییتر، مدیوم و ردیت هشدار داد، دارندگان توکن‌های شبکه‌ی رن هر چه سریع‌تر، با بریج کردن مجدد، توکن‌های بلاکچین‌های اصلی را بازیابی کنند؛ زیرا امکان از دست رفتن توکن‌ها در جریان ارتقا وجود دارد.

تیم این شبکه چندین لینک برای چک کردن این مورد که آیا توکن ren در کیف پول خود دارید یا خیر، به اشتراک گذاشت. برای دسترسی به این لینک‌ها به صفحه‌ی توییتر Ren به نشانی renprotocol@ مراجعه فرمایید.

در حال حاضر، پگ renBTC بیت کوین در شبکه‌ی رن، همچنان به قیمت بیت کوین مستحکم است و در زمان نگارش این مطلب با قیمت دلار پیوند  یک به یک دارد. با این حال، بیشتر توکن‌های پگ شده به بیت کوین مانند solBTC پس از رویدادهای ماه گذشته دیپگ شدند.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام