دلار نیوزیلند/دلار آمریکا در مقابل مقاومت کلیدی-تقویت مومنتوم گاوی
اخبار فارکس

دلار نیوزیلند/دلار آمریکا در مقابل مقاومت کلیدی-تقویت مومنتوم گاوی

نکات کلیدی NZD/USD

◀️ در حالی که روند گاوی در حال قوی‌تر شدن است، جفت‌ارز NZD/USD اکنون با سطح مقاومت کلیدی مواجه است،

◀️ تعداد موارد کرونا در نیوزیلند پس از قرنطینه سراسری ماه آگوست رو به افزایش بوده است.

دلار نیوزیلند در دو هفته اخیر عملکرد خوبی داشته است و توانسته از تبعات منفی آخرین جلسه بانک مرکزی نیوزیلند (RBNZ) بهبود یابد. تصمیم بانک به عقب‌انداختن تاریخ افزایش نرخ بهره پس از قرنطینه سه‌روزه‌ای که به دنبال مشاهده یک مورد کرونا در اوکلند اتفاق افتاد، روی دلار نیوزیلند اثر منفی داشت و باعث شد ۳ درصد در مقابل دلار آمریکا افت کند. در آن زمان نمودار یک سطح حمایتی کلیدی را که برای ماه‌ها پابرجا مانده بود شکست.

ولی اکنون افت مذکور کاملا جبران شده است و برای اولین بار از ۶ جولای،‌ قیمت در نزدیکی گذر از منطقه مقاومت (بین ۰.۷۰۴۸ تا ۰.۷۰۹۳) است. در آن برهه شکست کاذبی در سطح مقاومت رخ داد. بدین ترتیب برای حفظ مومنتوم گاوی خریداران باید بتوانند قیمت را بالاتر از ۰.۷۱ نگه دارند. در نزدیکی این سطح، میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۰.۷۱۱۸) دارد با نمودار همگرا می‌شود و بدین ترتیب با توجه به احتمال عقب‌نشینی اصلاحی در نمودار، گاوها ممکن است به سختی بتوانند قیمت را از آن حد بالاتر ببرند.

نمودار روزانه NZD/USD

نمودار روزانه NZD/USD

اگر نمودار بتواند بالای ۰.۷۱ بماند، با افزایش مومنتوم ممکن است به ۰.۷۲ هم برسد. ولی در صورت رسیدن به آنجا، به سبب فشارهای متضاد احتمال مشابه رفتاری که در آوریل و مه شاهد بودیم، قیمت در حوالی ۰.۷۱ نوسان خواهد نمود. اندیکاتور RSI هنوز در حال بالا رفتن به سوی ۷۰ است و از این رو پتانسیل شکست نمودار به بالاتر هم وجود دارد. ولی با توجه به احتمال ایجاد مقاومت در طول مسیر، ما انتظار نداریم که قیمت به این زودی‌ها بتواند به ۰.۷۳ برسد.

از زمانی که اولین مورد در ۱۶ آگوست پیدا شد، آمار موارد ابتلای کرونا در نیوزیلند رو به افزایش بوده است و اکنون به میانگین ۶۰  مورد در روز رسیده که بالاترین آمار از زمان آغاز پاندمی در آوریل ۲۰۲۰ است. این وضعیت احتمالا علیه دلار نیوزیلند عمل خواهد کرد چون مزیت کلیدی این ارز در مقابل دیگران احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی نیوزیلند بود که یکی از ضدتورمی‌ترین مواضع را داشته است.

البته این جفت همچنین به سبب آمار نومید‌کننده اشتغال ADP استرالیا در دیروز و نگرانی سرمایه‌گذاران از گزارش NFP آمریکا در فردا، حمایت می‌شود. در صورتی که گزارش اشتغال آمریکا قوی باشد، دلار آمریکا ممکن است تقویت شود و جفت NZD/USD به سوی میانگین متحرک ۱۰۰ روزه (۰.۷۰۶۵) عقب‌نشینی کند. اما اگر گزارش NFP ضعیف‌تر از انتظارات باشد منجر به تقویت نرخ مبادله می‌شود.