چشم‌انداز قیمت طلا زیر سایه ناکامی در آزمودن نقطه اوج آگوست
اخبار فارکس

چشم‌انداز قیمت طلا زیر سایه ناکامی در آزمودن نقطه اوج آگوست

نکات کلیدی قیمت طلا

◀️ قیمت طلا در تلاش برای ادامه سری نقاط اوج و پست بالاتری است که از هفته پیش شکل گرفته‌اند، و عین حال دارد پیشروی که پس از سمپوزیوم اقتصادی بانک فدرال در کانزاس سیتی داشته را خنثی می‌کند. پس از ناکامی در آزمودن نقطه اوج ماهانه (۱۸۳۲ دلار)،  قیمت این فلز گرانبها ممکن است در طول هفته تجمیع کند.

◀️ پس از این که اظهارات رئیس کل بانک فدرال آمریکا، جروم پاول، باعث شد انتظارات کاهش محرک‌های مالی در آینده نزدیک کمرنگ شود، قیمت طلا توانست از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (SMA 200) واقع در ۱۸۰۹ دلار بالاتر برود. اما با توجه به این که طلا به سختی خود را بالاتر از این میانگین متحرک نگه داشته است، کمانه کردن طلا پس از برخورد به نقطه پست ماهانه (۱۶۸۲ دلار) ممکن است در واقع به معنای حرکتی اصلاحی در روند کلی‌تر نمودار باشد و نه تغییر واقعی رفتار بازار.

آمارهای اقتصادی مهم روزهای آتی

آمارهای اقتصادی مهم روزهای آتی

ظاهرا FOMC (کمیته فدرال بازار آزاد) قصد دارد هنوز رویکرد نتیجه‌گرای خود درباره سیاست پولی را حفظ کند. رئیس کل بانک، آقای پاول همچنان اصرار می‌ورزد که: «کاهش آهنگ خرید دارایی‌ها در سال جاری می‌تواند گزینه مناسبی باشد.» و گزارش جدید NFP (حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی) ماه آگوست ممکن است چشم‌انداز سیاست پولی را تغییر دهد، چون انتظار می‌رود که در این ماه ۷۵۰ هزار شغل جدید ایجاد شده باشد.

بهبودی بیشتر بازار اشتغال آمریکا ممکن است قیمت طلا را پایین بیاورد، چون به کمیته FOMC فشار خواهد آورد تا در تعویض دنده قدری عجله نماید. ولی در مقابل، اگر آمار اشتغال مایوس‌کننده باشد ممکن است منجر به واکنش گاوی در بازار طلا شود، چون این کمیته را به حفظ سیاست پولی کنونی خود در جلسه نرخ‌گذاری بعدی که ۲۲ سپتامبر برگزار می‌شود، تشویق خواهد کرد.

با این وصف، از آنجا که طلا با سختی در حال ادامه سری نقاط اوج و پست بالاتری است که از هفته پیش ثبت کرده است، قیمت آن ممکن است پیش از انتشار گزارش NFP تجمیع کند. همچنین، با توجه به این که این فلز گرانبها اکنون به سختی خود را بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (SMA 200) واقع در ۱۸۰۹ دلار حفظ کرده است،  کمانه کردن قیمت پس از برخورد به نقطه پست ماهانه (۱۶۸۲ دلار) ممکن است در واقع حرکتی اصلاحی در روند کلی‌ باشد و نه تغییر رفتار بازار.

نمودار روزانه طلا

نمودار روزانه طلا

  • به خاطر داشته باشید که هنگاهی که در ماه مارس قیمت طلا نتوانست نقطه پست ژوئن ۲۰۲۰ (۱۶۷۱ دلار) را بیازماید، شاهد ایجاد الگوی کف دوگانه (Double bottom) بودیم. این الگوی چرخش کلیدی باعث شد که برای اولین بار از فوریه، قیمت طلا دوباره از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۱۸۰۹ دلار) بالاتر برود.

  • در عین حال، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) برای اولین بار از جولای ۲۰۲۰ به منطقه بیش‌خرید (Overbought) وارد شد، در حالی که قیمت طلا به نظر آماده آزمودن نقطه اوج ژانویه (۱۹۵۹ دلار) بود. اما ظاهرا الگوی کف دوگانه دیگر مسیر خود را طی کرده است، چون دیگر اندیکاتور RSI روند صعودی که از ماه‌های قبل داشته را دنبال نمی‌کند.

  • شیب منفی نمودارهای میانگین متحرک ۵۰ روزه (۱۷۹۳ دلار) و ۲۰۰ روزه (۱۸۰۹ دلار) حاکی از این است که روند عمده‌تر طلا همچنان رو به پایین است. همچنین در ماه آگوست و با وارد شدن اندیکاتور RSI به منطقه بیش‌فروش، شاهد تشکیل الگوی صلیب مرگ (Death cross) بودیم.

  • با این وجود، فقدان مومنتوم کافی برای آزمودن نقطه پست ماه مارس (۱۶۷۷) باعث شده RSI سیگنال آشکاری برای خرید ارسال کند. نوسانگر از حد ۳۰ فراتر رفت و زمانی که قیمت از ۱۷۸۶ دلار (بسط ۳۸.۲ درصد فیبوناچی) گذشت، از نمودار متحرک ۵۰ روزه (۱۷۹۳ دلار) هم بالاتر رفت.

  • اما حال که طلا نتوانسته نقطه اوج ماهانه (۱۸۳۲ دلار) را بیازماید، اثر بهبود اخیر آن تضعیف شده است. اکنون، پس از چند تلاش ناموفق برای بسته شدن قیمت بالاتر از منطقه بین ۱۸۱۶ دلار (بسط ۶۱.۸ درصد فیبوناچی) تا ۱۸۲۲ دلار (بسط ۵۰ درصد)، قیمت طلا به سختی بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۱۸۰۹) باقی مانده است.

  • بدین ترتیب، اگر قیمت پایینتر از میانگین متحرک ۵۰ روزه (1793 دلار) برود ممکن است سپس به سوی منطقه ۱۷۸۶ دلار (بسط ۳۸.۲ درصد) پیش برود و پس از گذر از آن، منطقه بین ۱۷۴۳ دلار (بسط ۲۳.۶ درصد) تا ۱۷۶۳ دلار (تکرار ۵۰ درصد) دارای اهمیت است.

  • همچنین، فقدان مومنتوم کافی برای نگه داشتن قیمت بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (SMA 200) واقع در ۱۸۰۹ دلار ممکن است باعث شود قیمت طلا دوباره از ۱۷۸۶ دلار (بسط ۳۸.۲ درصد) پایین‌تر برود. در این صورت منطقه همپوشانی فیبوناچی بین ۱۷۴۳ دلار (بسط ۲۳.۶ درصد) تا ۱۷۶۳ دلار (تکرار ۵۰ درصد) روی رادار خواهد آمد.