پیشبینی قیمت طلا: توقف در سطح مقاومت–سطوح XAU/USD
اخبار فارکس

پیشبینی قیمت طلا: توقف در سطح مقاومت–سطوح XAU/USD

نکات کلیدی قیمت طلا (XAU/USD)

◀️ قیمت طلا از منطقه‌ای که در ماه‌های پیشین تابستان افزایش قیمت را محدود کرده بود، به پایین برگشته است.

◀️ با توجه به رخدادهای تکنیکال اخیر، تا زمانی که حد ۱۸۳۵ دلار نیز گرفته شود، به سختی می‌توان پتانسیل افزایشی بیشتری برای قیمت طلا قائل بود.

◀️ بر اساس گزارش موضع احساسی IG، قیمت طلا در آینده نزدیک سوگیری خرسی خواهد داشت.

با کمتر شدن احتمال افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانک فدرال آمریکا و ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا، گاوهای طلا در پایان آگوست آنرا به روند صعودی کشاندند. قیمت طلا توانست به بازه ماه جولای بازگردد، علیرغم که نتوانست سطح کلیدی ۱۸۳۵ را بگیرد.

اما در سپتامبر، قیمت طلا در حال کاهش است. دیگر ابهام درباره افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانک فدرال وجود ندارد و در کنار افزایش بازده اوراق قرضه خزانه، دلار آمریکا (شاخص DXY) نیز از نقاط پست خود بالاتر آمده است. با کاهش دوباره نوسانات طلا، محیط در کوتاه‌مدت برای آن نامساعد است.

رابطه غیرعادی بین نوسانات طلا و قیمت آن

از نظر تاریخی، بین پتانسیل نوسان و قیمت طلا رابطه‌ای متفاوت با دیگر دارایی‌ها وجود دارد. دیگر دارایی‌ها (مانند اوراق قرضه و سهام) به افزایش نوسان واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند چون به معنای افزایش ابهام درباره جریان نقدینگی، سود سهام، پرداخت کوپن‌ها، و غیره است. اما طلا برعکس از افزایش نوسانات سود می‌برد.  کاهش نوسانات طلا و همبستگی ضعیف بدان معناست که ممکن است قیمت طلا در روزهای پیش رو با دشواری مواجه شود.

نمودار تحلیل نوسانات روزانه طلا (سپتامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱)

نمودار تحلیل نوسانات روزانه طلا (سپتامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱)

نوسانات طلا (بر حسب اندیکاتور GVZ که نوسان ضمنی یک ماهه طلا به عنوان یک دارایی مشتق از قراردادهای آپشن GLD را می‌سنجد) در سطح ۱۶.۱۵ قرار دارد. با افزایش قیمت طلا در حین افزایش نوسانات آن، رابطه بین قیمت طلا و نوسانگری طلا در حال نرمال شدن است. همبستگی ۵ روزه بین اندیکاتور GVZ  و قیمت طلا ۰.۲۲- است در حالی که همبستگی ۲۰ روزه ۰.۶۵- است. یک هفته پیش در ۳۱ آگوست، همبستگی ۵ روزه ۰.۸۵- و همبستگی ۲۰ روزه ۰.۷۱- بود.

نمودار روزانه طلا (آگوست ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱)

نمودار روزانه طلا (آگوست ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱)

قیمت طلا توانسته به بازه ماه جولای و همچنین الگوی مثلثی برگردد که از اول سال ۲۰۲۱ بر رفتار قیمت حاکم بوده است. این که در شش هفته اخیر قیمت نتوانسته از نقاط اوج جولای گذر کند و سطح ۱۸۳۵ را بگیرد، حاکی از محو شدن عنقریب مومنتوم گاوی اخیر است.

رفتار قیمت حاکی از احتمال چرخش نمودار است. قیمت طلا اکنون از میانگین متحرک تصاعدی (EMA)  پنج، هشت، و ۱۳ روزه پایینتر رفته و به میانگین متحرک تصاعدی ۲۱ روزه نزدیک است. همچنین روند صعود  اندیکاتور واگرایی/همگرایی میانگین متحرک یا MACD روزانه در حال کند شدن است و اندیکاتور استوکاستیک کند (slow stochastics) روزانه دارد از منطقه بیش‌خرید خارج می‌شود.

اگر نمودار نتواند بالای سطح حمایتی الگوی مثلث متقارن باقی بماند، ممکن است به سوی ۱۷۹۰ برگردد و در صورت شکستن بازه ماه جولای، با ادامه افت، به خط روند صعودی که از نقاط پست مه ۲۰۱۹، مارس ۲۰۲۰، و مارس ۲۰۲۱ رسم شده است برسد.

نمودار هفتگی طلا (اکتبر ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۲۱)

نمودار هفتگی طلا (اکتبر ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۲۱)

در بازه زمانی هفتگی، کمانه کردن قیمت طلا به بالا هنوز منجر به چرخش معنادار جهت نمودار نشده است. علیرغم ناکامی در گرفتن نقاط اوج جولای، اندیکاتورهای مومنتوم این نمودار بالاتر رفته‌اند. منطقه بین میانگین‌های متحرک تصاعدی ۴ هفتگی، ۱۳ هفتگی، و ۲۶ هفتگی مسطح است، چیزی که حاکی از خنثی بودن سوگیری بلند‌مدت‌تر است. اگر قیمت طلا سطح ۱۸۳۵ دلار را بگیرد، پتانسیل تداوم سریع صعود به سوی ۱۸۶۰ وجود دارد. پس از آن به سطح مقاومت الگوی مثلث متقارن خواهیم رسید.

شاخص موضع احساسی مشتریان IG (۷ سپتامبر ۲۰۲۱)

شاخص موضع احساسی مشتریان IG (۷ سپتامبر ۲۰۲۱)

گزارش موضع احساسی بازار نشان می‌دهد ۷۸.۸ درصد معامله‌گران در موقعیت خرید خالص (Net long) قرار دارند و نسبت معامله‌گران خریدار به فروشنده برابر ۳.۷۲ به ۱ است. تعداد معامله‌گرانی که موقعیت خرید خالص دارند ۴.۲۳ درصد بالاتر از دیروز و ۱۱.۸۱ درصد بالاتر از هفته پیش است. همچنین، تعداد معامله‌گرانی که در موقعیت فروش خالص (net short) قرار دارند ۱۴.۹۰ درصد کمتر از دیروز و ۲۸.۵۱ درصد کمت از هفته پیش است.

ما معمولا دیدگاهی مخالف موضع احساسی جمعی داریم. پس اکنون که اکثر معامله‌گران در موقعیت خرید خالص قرار دارند قیمت طلا ممکن است به کاهش ادامه دهد.

در مقایسه با دیروز و هفته پیش معامله‌گران بیشتری اکنون در موقعیت خرید خالص قرار دارند و ترکیب موضع احساسی کنونی و تغییرات اخیر باعث می‌شود که ما قائل به سوگیری تضادی خرسی در معاملات طلا باشیم.