پیشبینی قیمت طلا: آیا روند گاوی تمام شده است؟
اخبار فارکس

پیشبینی قیمت طلا: آیا روند گاوی تمام شده است؟

دیلی فارکس:

طلا سرانجام بدترین ماه خود از نوامبر ۲۰۱۶ را به پایان رساند.

پس از نوامبر ۲۰۱۶، بانک فدرال در دو سال پس از آن هشت بار دست به افزایش نرخ بهره زد.

وقتی که بانک فدرال در سال ۲۰۱۹ به چرخه کاهش نرخ بازگشت، قیمت طلا روند صعودی یافت و در طول پاندمی کرونا نیز این روند را حفظ کرد، به صورتی که در آگوست ۲۰۲۰ رکورد تاریخی زد.

حال که پس از جلسه ماه ژوئن نرخ‌گذاری کمیته فدرال بازار آزاد (FOMC) قیمت طلا روند خرسی یافته است، آیا سیگنال بازار مبنی بر تمام شدن چرخه گاوی طلا است؟

 

قیمت طلا در شروع این هفته روند نزولی داشت و از نوامبر ۲۰۱۶ شاهد بدترین عملکرد خود بود. نوامبر ۲۰۱۶ زمانی بود که دونالد ترامپ انتخابات آمریکا را برد و بازارها با انتظار محرک‌های مالی، دست به معاملات زدند.

در دو سال بعدی، کمیته  FOMC هشت بار دست به افزایش نرخ بهره زد. معامله‌گران طلا از واقعیت باخبر بودند و کاهش قیمت طلا پس از انتخابات و پیش از افزایش نرخ‌های بانک فدرال، با توجه به این آینده بود.

البته پایان این چرخه افزایش نرخ چندان ساکت نبود، و منجر به چرخه گاوی اخیر در طلا شد. در اکتبر ۲۰۱۸، پس از این که بانک فدرال در دو سال پیشین هفت بار دست به افزایش نرخ بهره زده بود، از جروم پاول رئیس بانک پرسیدند که نرخ خنثی از نظر او در چه حدی است. نرخ خنثی، نرخی فرضی است که در آن سیاست FOMC نه محرک است و نه محدودکننده، و بدین صورت روندی میانه است. ولی پاسخ پاول به این سوال این بود که هنوز از آن نرخ فاصله زیادی دارند.

برداشت اکثریت از این پاسخ او این بود که FOMC قصد افزایش دوباره نرخ‌ها را دارد و همین طور نیز شد. در دسامبر ۲۰۱۸ وقتی که برای هشتمین بار در دو سال، بانک فدرال دست به افزایش نرخ‌ بهره زده بود، پیشبینی کرد که در ۲۰۱۹ نیز دو افزایش نرخ دیگر خواهد داشت. به فاصله‌ای کوتاه پس از آن، بازارهای ریسک‌دار به سبب نگرانی از این که افزایش نرخ‌های بانک فدرال منجر به رکود شود، سرریز کردند.

البته این افزایش نرخ‌ها در ۲۰۱۹ رخ ندادند. به جای آن بانک فدرال عقب‌نشینی کرد و در ۲۰۱۹ سه بار دست به کاهش نرخ بهره زد. ولی باز هم بازار طلا حالت پیشگویانه داشت چون قیمت‌ها داشتند از زمانی که در آن طبق گفته پاول، بانک با نرخ بهره خنثی فاصله زیادی داشت، دور می‌شدند.

 

نمودار ماهاه طلا: چرخه‌های نرخی که محرک چرخه‌های بازار هستند

 

تردیدهای کنونی درباره چرخه گاوی

چرخه گاوی کنونی طلا در فصل چهارم ۲۰۱۸ و به واسطه اظهارات ضدتورمی جروم پاول، رئیس بانک فدرال آغاز شد. پس از سخنان او، در ماه اکتبر بازار سهام شروع به ریزش کرد و دلار آمریکا افزایش زیادی یافت. روند فروش سهام در زمان نرخ‌گذاری ماه دسامبر شدت گرفت. در آن زمان، بانک فدرال باز هم دست به افزایش نرخ زد و اعلام کرد که احتمال دو افزایش نرخ دیگر در ۲۰۱۹ وجود دارد.

این رفتار منجر شد که وضعیت معاملات تا تعطیلات کریسمس ادامه یابد، زمانی که در آن بانک فدرال موضع خود را نرم‌تر کرد و در طول فصل اول ۲۰۱۹ این نرمش را ادامه داد. با این وضع و کاهش نگرانی بازار از سفت شدن بیش از حد سیاست پولی بانک، قیمت طلا شروع به افزایش نمود و در ژوئن ۲۰۱۹، وقتی که بانک فدرال به سوی کاهش نرخ‌ بهره پیش رفت، این افزایش تشدید شد.

در سال ۲۰۱۹ بانک فدرال سه بار دست به کاهش نرخ زد، به جای این که طبق برنامه قبلی خود در جلسه نرخ‌گذاری دسامبر ۲۰۱۸ دست به دو نوبت افزایش نرخ بزند. این کار قیمت طلا در معاملات منتهی به ۲۰۲۰ را حتی شناورتر کرد.

اما سال بعد با شیوع ویروس کرونا وضعیت تشدید شد. پس از واکنش جهشی بازار، خریداران کنترل را به دست گرفتند. در کنار محرک‌های مالی تزریقی به سیستم، این روند باعث شد قیمت طلا به صورت تهاجمی صعود کند و در نهایت در آگوست ۲۰۲۰ رکورد تاریخی بزند.

ولی پس از آن نقطه اوج، اوضاع عوض شد. آنچه در اول نوعی عقب‌نشینی بود، با خبر امیدوارکننده واکسیناسیون روندی تهاجمی‌تر یافت. این روند در ۹ نوامبر سال پیش یعنی یک هفته پس از انتخابات شروع شد و باعث شد قیمت طلا به میزان قابل توجهی افت کند و با افزایش امید به آیده اقتصاد، نمودار به سمت چرخش جهت پیش برود.

 

نمودار روزانه طلا

 

وضعیت امروز طلا

تا جلسه نرخ‌گذاری FOMC در دو هفته پیش، خرید طلا جاذبه زیادی داشت. وضعیت قیمت‌ها در نه ماه پس از عقب‌نشینی از نقطه اوج نمودار هنوز الگوی پرچم گاوی (Bull flag) را تداعی می‌کند.

اما در مارس رفتار قیمت الگوی کف دوگانه (double bottom) را تشکیل داد که اغلب به معنای چرخش گاوی نمودار است. در عمل نیز چنین شد و در معاملات ماه آوریل و مه قیمت‌ها از کانال خرسی درآمد و گاوها به رسیدن به نقاط اوج تازه امیدوار شدند.

این پتانسیل حتی تا زمان نرخ‌گذاری FOMC ادامه یافت و قیمت‌ها پیش از اعلامیه بانک، به منطقه پشتیبان کلیدی بازگشتند.

 

نمودار روزانه طلا

 

آیا روند گاوی قیمت طلا تمام شده است؟

در حالی که وضعیت برای گاوهای طلا خوب به نظر نمی‌رسد، هنوز ممکن است برای آنها امید وجود داشته باشد. در این لحظه، قیمت‌ها سطح پشتیبان واقع در خط گردن الگوی کف دوگانه قبلی را حفظ کرد‌ه‌اند. این می‌تواند راه را برای چرخش نمودار در کوتاه مدت هموار کند.

همچنین جالب توجه است که خط روند گاوی دقیقا زیر نمودار قیمت کنونی و تکرار ۲۸.۲ درصد فیبوناچی حرکت غالب کنونی (حول ۱۷۲۵) قرار دارد. در پایینتر، آخرین سطح پشتیبانی برای گاوها در نقطه پست الگوی کف دوگانه قرار دارد (حدود ۱۶۷۶). اگر قیمت از این سطح پایینتر رود، ایجاد روند گاوی برای طلا دشوار خواهد شد، خصوصا به توجه به این که شواهدی در دست است مبنی بر این که FOMC قصد دارد سیاست پولی را در آینده سفت‌تر کند.

از منظر کنونی،  به نظر می‌رسد بانک فدرال در جلسه بعدی خود در جکسون هول جزئیات برنامه‌های خود را فاش خواهد کرد، در غیر این صورت، جلسه نرخ‌گذاری ماه سپتامبر FOMC مکان پیشبینی‌های فصلی بعدی بانک فدرال است  و ممکن است در آن این کار را انجام دهد.

برای معامله‌گرانی که به تصویر بزرگتر می‌نگرند، سطوح پشتیبان نمودار زیر ممکن است نقاط مکث واقع در روند کاهشی را مشخص نماید. در این صورت آنها می‌توانند به دنبال سطوح مقاومت در نقاط اوج پایینتر (Lower high) باشند تا سناریوهای تداوم روند خرسی را کشف کنند.

 

نمودار هشت ساعته طلا