پیشبینی قیمت طلا: بازگشت طلا و آزمودن سطح مقاومت کلیدی
اخبار فارکس

پیشبینی قیمت طلا: بازگشت طلا و آزمودن سطح مقاومت کلیدی

دیلی فارکس:

نکات کلیدی طلا

◀️ طلا این هفته را با فروشی تند آغاز کرد ولی پس از آن، در تلاش برای بهبودی بوده است.

◀️ امروز، قیمت طلا در حال پیشروی به منطقه بزرگ تلاقیگاهی است که قبلا نقش حمایت و اکنون نقش مقاومت را دارد. آیا فروشندگان از این کمانش قیمت برای فروش در حین حرکت استفاده می‌کنند یا خریداران هنوز فضای بیشتری برای حرکت دارند؟

اخیرا طلا وضعی پرتلاطم داشته است و این هفته نیز برای گاوها آغاز بدی داشت. قیمت‌ها با فاصله کمی پس از معاملات قراردادهای آتیه (Futures) در یکشنبه افت کردند و این امر باعث شد بسیاری قائل به سقوط ناگهانی (flash crash) یا انگشت صاف (flat thumb) باشند، یعنی حالتی که سفارشی به بازاری تحمیل شود که نقدینگی بسیار کمی داشته باشد.

به هر صورت، این وضعیت دوامی نداشت و خریداران به نجات طلا شتافته و در ادامه هفته، قیمت‌ها در حال بهبودی از حرکت فروش ماقبل خود بوده‌اند.

اما این سطوح معاملاتی هستند که جالب توجه هستند. در آغاز هفته قیمت طلا با انتشار گزارش NFP (حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی)  افت کرده بود و رفتار قیمت توسط خط روندی که پایینترین نقاط مه ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰ را به هم متصل می‌کرد، حمایت می‌شد. تداوم خط روند مزبور همچنین کمک کرد که نقطه پست مارس امسال نیز حفظ شود، در حالی که طلا الگوی کف دوگانه (Double bottom) را تشکیل داده بود.

ولی هنگام باز شدن معاملات این هفته، خط روند فوق در نهایت شکست و اکنون پتانسیل این وجود دارد که این خط حمایتی پیشین تبدیل به مقاومت شود.

نمودار روزانه طلا

با نزدیک‌تر شدن به نمودار، شاهد منطقه مهم دیگری در معادله هستیم که بین ۱۷۶۴–۱۷۵۵ قرار دارد. این منطقه قبلا نقش حمایتی داشته و اکنون به مقاومت تبدیل شده است، همان جایی که خط گردن الگوی کف دوگانه ماه مارس را تشکیل داده بود.

الگوی کف دوگانه فوق وقتی محرز شد که قیمت‌ها ماه آوریل از سطح مقاومت مذکور بالاتر رفتند و در ماه‌های مه و ژوئن، این نطقه در نمودار تا حدی نقش حمایتی را ایفا کرده است.

ولی اکنون این منطقه باز با کمتر شدن فشار خرید وارد عمل شده‌ است. این امر می‌تواند راه را برای خرس‌ها هموار نگه دارد چون در این منطقه که قبلا نقش حمایتی را داشت، اکنون شاهد مقاومت هستیم.

نمودار روزانه طلا

استراتژی نزدیک‌مدت برای طلا

با نگاهی کوتاه‌مدت‌تر به مسئله و تمرکز بیشتر روی فروش اخیر، دوباره شاهد سطح تلاقیگاهی در منطقه ۱۷۶۴–۱۷۵۵ هستیم. این سطح در تکرار ۵۰ درصد روند فروش اخیر واقع در ۱۷۵۵.۹۸ قرار دارد.

اگر قیمت پایینتر از حد ۵۰ درصد (و همچنین پایینتر از منطقه‌ای که در بالا ذکر کردیم) باقی بماند، راه برای استراتژی‌های خرسی باز می‌ماند. اگر قیمت از تکرار ۳۸.۲ درصد واقع در ۱۷۳۸ پایینتر رود، راه برای پایینتر رفتن قیمت از حد ۲۳.۶ درصد واقع در ۱۷۱۵ هموار می‌شود. این سطح روز سه‌شنبه اجازه داد که پایینترین نقطه پست در معاملات روز سه‌شنبه مشخص شود.

نمودار چهارساعته طلا