بازارها و داوجونز، طلا، نفت، دلار، ین، تورم، و کووید در هفته قبل و بعد
اخبار فارکس

بازارها و داوجونز، طلا، نفت، دلار، ین، تورم، و کووید در هفته قبل و بعد

دیلی فارکس:

◀️در هفته معاملاتی گذشته، بازارها نسبتا آرام بودند، اگرچه تا حدی شاهد نوسان بودیم.

◀️ شاخص‌های سهامی عمده مانند داوجونز، نزدک، و اس اند پی ۵۰۰ هر یک با افزایش تقریبا ۱۰ درصدی و ثبت نقاط اوج جدید، شاهد افزایش بودند.

◀️ شاخص ای اس ایکس ۲۰۰ با در نظر گرفتن صعود ۶ درصدی خود در این هفته، بیشترین افزایش را ثبت کرد. این اتفاق به سبب افزایش ثبات فشار فروش اخیر در سهام‌های چین صورت گرفت.

آخرین تصمیمات بانک مرکزی استرالیا حاکی از این است که قصد دارد سیاست کاهش محرک‌های مالی خود را ادامه دهد. این شرایط با افزایش اطمینان به چشم‌انداز میان‌مدت ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را افزایش داده است.

بانک مرکزی انگلیس در بروزرسانی جدید سیاست پولی خود، موضعی ضدتورمی‌تر اتخاذ کرد. این بانک اعلام کرد که آسانه نرخ بهره خود را کاهش می دهد تا ترازنامه خود را سبک‌تر کند. بدین ترتیب، پوند در مقابل اکثر ارزها مانند یورو، ین، و دلار آمریکا تقویت شد. اما نمودار قیمت GBP در اواخر هفته نسبت به USD قدرت کمتری داشت، چون بازارها به آمار قوی NFP (حقوق‌بگیران غیرکشاورزی) آمریکا واکنش دادند.  در واقع، شاخص دلار آمریکا (DXY) این هفته بیشترین افزایش هفتگی خود از زمان جلسه نرخ‌گذاری بانک فدرال در ماه ژوئن (که در آن برنامه‌های برای افزایش نرخ بهره در آینده با لحن ضدتورمی عنوان شد) را ثبت کرد.

تقاضا برای دلار آمریکا همراه با بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه (که از نقطه پست هفتگی خود، ۱۷.۳ واحد مبنا بالا رفت) افزایش یافت. بازده اوراق دولتی آمریکا نیز به طور گسترده‌تر به بالا کمانه کردند که منجر به ایجاد باد مخالف علیه ین ژاپن شد. در این شرایط، افزایش قدرت دلار آمریکا و جریان از سوی اوراق خصوصا باعث شد USD/JPY افزایش یابد. افزایش بازده اوراق همچنین باعث فشار روی فلزات گرانبها شد. این هفته قیمت طلا ۳- درصد کاهش یافت و قیمت نقره با کاهش ۵- درصدی، پایین‌ترین قیمت بسته شدن هفتگی را از دسامبر ۲۰۲۰ ثبت کرد.

عملکرد ارزهای عمده و طلا در مقایسه با دلار آمریکا

در رابطه با کالاهای مهم دیگر، نفت خام با کاهش ۷.۷- درصدی، تندترین افت هفتگی خود در ۹ ماه را ثبت کرد. این کالا که با چشم‌انداز رشد GDP (تولید ناخالص ملی) جهانی رابطه نزدیکی دارد با افزایش نگرانی معامله‌گران از شیوع کرونای دلتا در کشورهای توسعه‌یافته کاهش قیمت یافت. همچنین، آخرین آمار PMI خدمات و تولید آمریکا با وجود این که در کل قوی است، نشان می‌دهد ممکن است رشد اقتصادی هم اکنون به اوج خود رسیده باشد.

بدین ترتیب، معاملات نفت خام در هفته آتی می‌تواند وضع روندهای ریسکی عمده‌تر را تعیین کند. آمار مربوط به کرونا از نظر میزان بستری و نیاز به مراقبت ویژه نیز همین نقش را ایفا می‌کند چون می‌تواند در پیشبینی احتمال قرنطینه موثر باشد. تقویم اقتصادی دیلی فارکس همچنین رخدادهای ریسک‌دار مهم دیگر هفته پیش رو را نشان می‌دهد. مهم‌ترین آنها شاید آمار تورم آمریکا و همچنین گزارش موضع احساسی مصرف‌کنندگان باشد. در جای دیگر، انتشار گزارش GDP بریتانیا و جلسه نرخ‌گذاری بانک مرکزی مکزیک می‌تواند تا حدی توجه معامله‌گران را برانگیزد.