NFT میم دوج کوین به 17 میلیارد قسمت قطعه بندی و فروخته می‌شود
اخبار ارز دیجیتال

NFT میم دوج کوین به 17 میلیارد قسمت قطعه بندی و فروخته می‌شود

طرفداران دوج کوین از فردا می‌توانند یک بخش از NFT قطعه بندی شده به ارزش 4 میلیون دلار را که طرح سگ دوج کوین را دارد، خریداری کنند.

وقتی یک اثر هنری به نفع دنیای ترید قطعه قطعه می‌شود

این NFT از تصویر سگ شیبا اینو (Shiba Inu) الهام گرفته شده است، گفته می شود که این میم کوین جایگاه هفتم در لیست ارزشمندترین ارز دیجیتال را دارد و در حراجی ماه ژوئن به مجموعه سرمایه گذاری PleasrDAO فروخته شد و اکنون 4 میلیون دلار قیمت گذاری شده است.

اکنون قرار است این شرکت سرمایه‌گذاری در آثار هنری، NFT دوج کوینی را به 17 میلیارد قسمت قطعه بندی کرده و روی بلاکچین اتریوم قرار دهد تا هر یک از علاقه‌مندان بتوانند قطعه ای از این توکن را خریداری کنند.

NFT چیست؟

NFT، توکن غیر مثلی یا توکن غیرقابل تعویض، یک ارز دیجیتال است که مانند یک سند مالکیت دیجیتالی عمل می‌کند. هر کسی می‌تواند یکی از این توکن‌ها را برای خود ایجاد کند، منتها تنها NFT های مشاهیر دنیای ورزش یا هنر می‌توانند NFT تولیدی خود را به قیمت بالا به فروش برسانند و اجازه دهند که مانند یک اثر هنری در بازار سرمایه خرید و فروش شود.

در مقام مقایسه می‌توان کفش یک انسان عادی را مثال زد که هیچ ارزشی ندارد ولی کفش رونالدو میلیون‌ها می‌ارزد.

NFT می‌تواند محتوای صوتی یا تصویری باشد و معمولاً در بلاکچین اتریوم ایجاد و ذخیره می‌شود. اخیراً شاهد افزایش فعالیت و رواج NFT در شبکه‌هایی مانند سولانا هستیم و همانطور که یک اثر هنری می‌تواند با یک قیمت نجومی به فروش برسد، این توکن‌ها نیز قیمت تعریف شده و مشخصی ندارند. تک و یگانه هستند و تنها مالکیت آن‌ها به فروش می‌رسد.

دوج کوین، شوخی آمریکایی 36 میلیارد دلاری و NFT آن

 اگرچه دوج کوین در ابتدا در سال 2013، به عنوان یک شوخی ایجاد شد، اما در حال حاضر، ارزش بازار آن 36 میلیارد دلار است. لوگوی این سکه که به NFT مورد بحث تبدیل شده است، همه جا در دنیای میم های اینترنتی و ارزهای دیجیتال به چشم می‌خورد.

PleasrDAO، صاحب فعلی این توکن مثلی، در وب سایت خود نوشت:

«این NFT نمایانگر مراحل اولیه فرهنگ دیجیتال با ارزش یک دهه سابقه است و ما می خواهیم شما نیز صاحب آن باشید. (...) دوج عزیز ما در حال قطعه بندی شدن به میلیاردها بخش جداگانه ، ایمن و تأیید شده در اتریوم است.»

چرا و چطور NFT دوج کوینی بخریم؟

بر اساس وب سایت رسمی شرکت PleasrDAO، علاقمندان قادر خواهند بود بخشی از Doge NFT را که به عنوان توکن DOG به فروش می‌رسد، از طریق صرافی غیرمتمرکز و محبوب سوشی سوآپ (SushiSwap) خریداری کنند.

اکنون اگر در ذهنتان این سؤال پیش آمده که چرا باید قطعه ای از NFT را به شکل توکن دیجیتال خریداری کنیم، در پاسخ باید گفت به عنوان یک سرمایه گذاری این یک گزینه ای است که می تواند پرسود باشد. زیرا مدتی است که سرمایه گذاران به دارایی های دنیای واقعی (مانند هنر) علاقه مند شده اند و در تلاشند این دارایی‌ها را حتی با قیمتهای بالا در دنیای دیجیتال خریداری کنند. اکنون که این NFT به صورت دیجیتالی و توکنی سازی شده روی بلاک چین اتریوم قرار گرفته است، این پتانسیل را دارد که نظر سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کند.

یک نگاه به نمودار این NFT کافی است تا دریابیم NFT میم دوج کوین در مسیر رشد قرار دارد. تنها ظرف مدت یکماه، Doge NFT در 15 آگوست به رشد هفتاد درصدی رسیده و اکنون با افت قیمت، باز یک رشد 40 درصدی را در یکماه نشان می‌دهد.

نمودار NFT میم دوج کوین

نمودار ماه آگوست Doge NFT

کمیسر سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا: NFT اوراق بهادار ثبت نشده است

شایان ذکر است که ناظران ارز دیجیتال توکن غیرقابل تعویض را به رسمیت نمی‌شناسند. کمیسر سازمان بورس و اوراق بهادار، هیستر پیرس (Hester Peirce) به تازگی اعلام کرده‌ است که چنین دارایی‌های دیجیتالی، حتی در صورت داد و ستد در ایالات متحده نیز، به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده تلقی می‌شوند.

اما به نظر نمی‌رسد این سخنان رگولاتوری محلی از اعراب داشته باشند. زیرا روز به روز به رواج و محبوبیت توکن‌های مثلی افزوده می‌شود.

با اینحال باید گفت NFT یک پدیده نوظهور است. هر کس می‌تواند NFT خود را بسازد و برای آن تبلیغات انجام دهد. سایت معتبر تریدینگ ویوو نمودارهای قیمت آن را پوشش نداده، هیچ ناظر و رگولاتوری آن را تأیید نمی‌کند و بسیار تحت تأثیر هیجانات بازار قرار دارد و بنابراین یک دارایی پرریسک محسوب می‌شود. هنگام خریداری NFT باید جوانب احتیاط را رعایت فرمایید.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام