ریسک کرونای دلتا و تنش‌ها با چین برای دلار استرالیا
اخبار فارکس

ریسک کرونای دلتا و تنش‌ها با چین برای دلار استرالیا

دیلی فارکس:

نکات کلیدی دلار استرالیا

◀️ دلار استرالیا به عنوان ارزی با حساسیت چرخه‌ای (Cycle sensitive) به سبب افزایش ابهام درباره بهبود اقتصاد جهانی تحت ریسک است.

◀️ شیوع کرونای دلتا ممکن است بازارها را با اعمال قرنطینه‌های حکومتی بلرزاند.

◀️ افزایش تنش‌ها بین استرالیا و چین ممکن است در نزدیک‌مدت در چشم‌انداز خرسی دلار استرالیا نقش ایفا کند.

با افزایش ریسک‌های بنیادی، دلار استرالیا ممکن است در مقابل ارزهای دلار آمریکا (به سبب این که ارزی امن است) و ین ژاپن ( به سبب این که ریسک پایینی دارد) شاهد کاهش باشد. جفت‌های AUD/USD و  AUD/JPY از اوایل مه در حال کاهش بوده‌اند، ولی در میانه ژوئن روند فروش شتاب گرفت. با توجه چشم‌انداز سیاسی و بهداشتی (کرونا)، ممکن است دشواری‌های بیشتری پیش روی دلار استرالیا باشد.

نمودار روزانه AUD/USD و AUD/JPY

نمودار دلار استرالیا مقابل ین و دلار آمریکا AUD/USD AUD/JPY daily chart

کاهش اطمینان به بازار با شیوع کرونای دلتا

سویه دلتای کرونا آخرین ریسک بنیادی است که از مارس ۲۰۲۰ بازارها و چشم‌انداز اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. این سویه جدید که اول در هند مشاهده شد باعث شده سیاست‌گذاران به سبب افزایش نرخ شیوع نسبت به گونه آلفا که قبلا در انگلیس مشاهده شد، نگران باشند.

طبق اظهارات مدیر موسسه CDC، سویه دلتا اکنون مسئول بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلای کرونا در آمریکا است. کاملا مشخص نیست این سویه جدید نسبت به انواع قبلی تا چه حد آسیب‌زا است. اما شواهد نگران‌کننده‌ای وجود دارد که میزان انتقال آن بسیار بیشتر است و به سبب این که ممکن است حتی مرگ‌بارتر نیز باشد، برخی قسمت‌های جهان دست به تجدید قرنطینه‌ها زده‌اند. اگر شرایط بدتر شود، فشار برای اعمال دوباره محدودیت‌ها دوباره افزایش خواهد یافت. چنین سیاست‌هایی احتمالا باعث می‌شود چشم‌انداز رشد اقتصادی باز هم از مسیر خود منحرف شود. ماهیت مبهم ویروس و نوسانات سیاست سلامت عمومی منجر به مسیری پرابهام برای استراتژی پولی و مالی خواهد شد و بازارها در محیطی پرابهام‌تر سیر خواهند کرد.

پس قابل فهم است که چرا دلار آمریکا و ین ژاپن در برابر ارزهایی مانند دلار استرالیا افزایش یافته‌اند. مقامات مجبور خواهند بود تعادلی بین شیوع بیماری و کاهش سیاست‌های محدودیتی (مثلا قرنطینه و کاهش ظرفیت رستوران‌ها و دیگر مکان‌های اجتماعی) و همچنین کارکرد اقتصاد برقرار کنند.

داده‌های اولیه حاکی از آن است که کاهش محدودیت‌ها به سبب نرخ بالای واکسیناسیون و نیاز اضطراری به بازگشایی اقتصادی باعث افزایش شیوع بیماری شده است. در حالی که مقامات می‌گویند واکسن‌ها واقعا ریسک بیماری را کاهش می‌دهند، نمی‌توانند آنرا کامل نابود کنند. این نکته آخر کلیدی است چون به رشد اقتصادی ارتباط دارد.

اگر واکسن‌ها بیش از انتظار موثر باشند، بازارها ممکن است نفس راحتی بکشند و در نتیجه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری بیشتری داشته باشند. جریان سرمایه در چنین شرایطی احتمالا باز خواهد گشت و دارایی‌هایی که به موضع احساسی بازار وابسته هستند افزایش ارزش خواهند داشت. اما در چنین شرایطی نیز به سبب تنش‌های ژئوپلتیک داخلی، توان افزایشی دلار استرالیا محدودتر خواهد بود.

ریسک تنش با چین برای دلار استرالیا

تنش بین استرالیا و چین در طول پاندمی و پس از این که استرالیا درخواست افزایش تحقیقات بین‌المللی روی منبع ویروس را نمود افزایش یافت. استرالیا در کل مجبور بوده بین سیاست نظامی/خارجی خود با آمریکا و نیازهای رابطه اقتصادی با چین تعادلی برقرار کند.

اما تحت نخست‌وزیری اسکات موریسون و دولت دست راستی او، استرالیا موضعی سخت‌تر نسبت به چین اتخاذ کرده‌است. مثلا به شرکت تلسترا که شرکت ارتباطی استرالیایی است کمک کرد تا در شش کشور منطقه اقیانوس آرام به شبکه‌های موبایل دست یابد تا با نفوذ شرکت هوآوی که توسط دولت چین حمایت می‌شود مقابله کند.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری استرالیا و مصرف‌کننده کالاهای کلیدی مانند سنگ آهن است که استرالیا بزرگ‌ترین تولید کننده آن در جهان است. پس رابطه با چین در اقتصاد استرالیا نقش کلیدی دارد. افزایش تنش بین چین و استرالیا باعث شده چین روی واردات از استرالیا تعرفه‌های بالاتر اعمال کند و استرالیا نیز تهدید به محدود کردن رفت‌ و آمد افراد با ملیت چینی نماید.

این امر شامل کاهش تعداد توریست‌ها، یعنی اکثریت بازدید‌کنندگان خارجی و دانشجویان خواهد شد. در کل، بازدید‌کنندگان چینی هر سال برای استرالیا میلیاردها دلار درآمد دارند. پاندمی هم اکنون نیز صنعت توریسم را ناکار کرده است و افزایش شکاف سیاسی ممکن است حتی بیشتر جریان توریسم و پول را محدود کند.

پس خشکسالی اقتصادی به تنهایی باعث نگرانی است، اما زمینه لرزان بنیادی حاصل از پاندمی و حضور سویه‌های جدید کرونا اثر این رخدادهای ژئوپلتیک را تشدید می‌کند.

در نتیجه، مگر این که چین و استرالیا بتوانند به نوعی توافق دست یابند، تیره‌تر شدن روابط آنها ممکن است حتی در صورت بهترین مدیریت کرونا، توان بهبود AUD را محدود کند.

چشم‌انداز بانک مرکزی استرالیا

ماه پیش، بانک مرکزی استرالیا (RBA) سیاست پولی و نرخ بهره خود را اعلام کرد. مقامات بانک هدف بازده سه ساله را ۰.۱۰ درصد نگه داشتند و نرخ نقدینگی را نیز به میزان ۱۰ واحد مبنا حفظ کردند. این بانک انتظار دارد که شرایط لازم برای افزایش نرخ بهره تا قبل از ۲۰۲۴ ایجاد نشود.

مقامات بانک باور دارند که سویه جدید کرونا و شیوع‌های آن این چشم‌انداز را با ابهام مواجه کرده‌اند و همچنین شاخص‌های دستمزد و تورم همچنان کمتر از حد هستند. با این وصف، آنها قبول دارند که عادات خرجی و مصارف خانوار پس از دوران قرنطینه می‌تواند به سرعت بازگردد.

به علاوه، افزایش قیمت کالاها باعث شده از صادرات به سبب افزایش شغل‌های استرالیایی نسبت به پیش از پاندمی حمایت شود. اما اگر تقاضای جهانی با شیوع کرونای دلتا کاهش یابد، این چرخش موضع احساسی بازار می‌تواند چشم‌انداز دلار استرالیا را تارتر کند.