پامپ و دامپ چیست؟
ارز دیجیتال

پامپ و دامپ چیست؟

پامپ و دامپ دو اصطلاح رایج در بازار ارز دیجیتال است. معامله‌گر نمی‌تواند در این بازار معامله کند و معنی این دو اصطلاح را نداند! چراکه در نمودارها و معاملات بدون شک شاهد این دو اتفاق خواهید بود. این مقاله از دنیای ترید، برای افرادی نوشته شده که تصمیم دارند معنی این دو اصطلاح را بدانند و در معاملات از آن استفاده کنند.

پامپ چیست؟

یکی از اصطلاحات رایج دنیای کریپتوکارنسی، دو اصطلاح پامپ و دامپ است.

رشد عمدی و دستکاری شده ارز دیجیتال را پامپ می‌گویند. به شکلی که نهنگ‌ها (افرادی که سرمایه بسیار زیادی دارند) و یا شرکت‌ها با انتشار یک خبر جعلی منجر به رشد ارز دیجیتال خواهند شد.

این افراد یا شرکت‌ها قبل از پامپ و انتشار اخبار جعلی تعداد زیادی از آن کوین یا توکن را خریداری می‌کنند.

به بیان دیگر: سرمایه‌داران بوسیله شبکه‌های اجتماعی (مانند توییتر، تلگرام و اینستاگرام) اخبار جعلی را منتشر می‌کنند و بواسطه آن اخبار، معامله‌گران را ترغیب به خرید آن توکن یا کوین می‌کنند.

به این شکل قیمت ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند.

رایج ترین روش ترغیب معامله‌گران، ارائه اطلاعات نادرست است. افراد مؤثر با رسانه‌هایی که در اختیار دارند خریداران را ترغیب به خرید می‌کنند.

زمانی که قیمت رشد پیدا کرد و نهنگ‌ها یا سازمان‌هایی که آن ارز را خریداری کردند رشد چندبرابری را به خود دیدند، قیمت ناگهان ریزش می‌کند.

چرا که آن فرد یا سازمان سود خود را برداشت کرده و دارایی خود را می‌فروشد.

پامپ فقط در بازار کریپتوکارنسی وجود ندارد؛ در بازار بورس اوراق بهادار هم شاهد پامپ و دامپ هستیم. اما تفاوت این دو در این است که پامپ و دامپ در بازارهایی مانند بورس و فارکس غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد، اما پامپ و دامپ در بازار کریپتوکارنسی (ارز دیجیتال) غیر قانونی نیست.

پامپ و دامپ چیست؟

دامپ چیست؟

همین تعریفی که برای پامپ کردیم را برعکس کنید. یعنی به کاهش و افت شدید قیمت در کمترین زمان ممکن، دامپ گفته می‌شود.

در دامپ شاهد کاهش قیمت هستیم؛ افرادی که سودهای کلانی کسب کردند دارایی خود را می‌فروشند و قیمت کاهش پیدا می‌کند و دامپ رخ می‌دهد.

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: هش چیست؟

چگونه در دام دامپ‌های بازار ارز دیجیتال گرفتار نشویم؟

اولین و شاید مهمترین نکته‌ای که هر سرمایه‌گذار لازم است بداند، این است که: طمع نکنید.

طمع زیاد منجر به از بین رفتن سرمایه می‌شود. طمع ذاتاً بد نیست، اما همانطوری که خودتان بهتر می‌دانید، منظور ما از طمع زیاده خواهی در زمانی است که شما سود کافی را کسب کرده‌اید.

قبل از زمانی که یک ارز خریداری می‌کنید، باید حد سود و حد ضرر را برای خود تعیین کنید. طمع آسیب زننده، طمعی است که قیمت ارز از حد سود هم عبور کرده، اما شما حاضر به فروش دارایی خود نیستید.

دومین نکته به رصد رسانه‌ها اشاره دارد. به این معنی که در زمان خرید و یا فروش ارز دیجیتال حواستان به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشد!

چرا که رصد و پایش توییتر، تلگرام و اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا در دام دامپ‌های ناگهانی گرفتار نشوید.

نکته سوم، به زحمت شما اشاره دارد! اینکه بدون تحقیق و بررسی فاندامنتال (بنیادی) شروع به خرید میلیونی از یک توکن یا کوین می‌کنید، کار اشتباهی است.

شاید ده بار به شما سود بدهد، اما بار یازدهم تمامی سود‌های قبلی شما را از بین می‌برد.

پس بهتر است در زمان خرید توکن و یا کوین حتماً و حتماً به تاریخچه و وایت پیپر آن ارز نگاه بیاندازید.

جمع بندی

پامپ و دامپ‌های شدید بیشتر در خصوص توکن و ارزهایی اتفاق می‌افتد که خیلی شناخته شده نیستند؛ رشد و افت ناگهانی قیمت منجر به رسانه‌ای و مشهور شدن این توکن‌ها می‌شود. برای مثال می‌توان به شت کوین‌ها اشاره کرد.

پس قبل از خرید حتماً به این موضوع دقت کنید؛ چراکه سودای ثروتمند شدن هر فردی را به اشتباه می‌اندازد.

فرض کنید در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که یک توکن (که مشهور نیست) سود خوبی به شما می‌دهد و شما بدون مطالعه و تحقیق آن توکن را خریداری می‌کنید.

اما پس از چند روز، صفحه تریدینگ ویو را باز می‌کنید و می‌بینید که کندل‌ها قرمز هستند و طبعاً تمام دارایی‌تان از بین رفته است :).

به عنوان حسن ختام این مقاله لازم می‌دانیم این نکته را یادآوری کنیم که تحقیق و مطالعه در بازار ارز دیجیتال حرف اول را می‌زند.

اگر نتوانید توکن و کوین را به خوبی بررسی و تحقیق کنید نمی‌توانید در این بازار پیروز باشید و متاسفانه دچار دامپ‌های ناگهانی می‌شوید.

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه